تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟

      تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟

      تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه باید به صورتی پیکر بندی شوند که بتوانند با حفظ سرعت و بدون کاهش کیفیت به تبادل اطلاعات بپردازند. تمامی شبکه‌های کوچک و بزرگ از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده‌اند، این شبکه‌ها بر مبنای توپولوژی‌های  مختلفی متصل می‌شوند و اطلاعات را منتقل می‌کنند. تجهیزات اکتیو شبکه‌های کامپیوتری در واقع تجهیزاتی هستند که سیگنال‌های الکترونیکی را تولید و بازتولید می‌کنند و همچنین این سیگنال‌ها را مسیریابی و هدایت می‌نمایند. تجهیزات اکتیو جابجایی سیگنال‌ها را از طریق تجهیزات پسیو انجام می‌دهند و همچنین برای مدیریت و انتقال بسته‌های شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

       

      آشنایی با تجهیزات شبکه 

      تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه در واقع همان سخت افزارهای شبکه می‌باشند و دستگاه‌های فیزیکی هستند. با کمک این تجهیزات بین سخت افزارهای شبکه کامپیوتری ارتباط و تعامل برقرار می‌شود. عدم وجود هر کدام از تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه سبب اختلال در شبکه می‌شود. برخی از تجهیزات اکتیو بسیار لازم و ضروری می‌باشند و برای دسترسی راحت به اطلاعات مورد نیاز هستند. در زمان پیاده سازی شبکه وجود NAS  لازم و ضروری نیست، اما برای انتقال حجم زیادی از اطلاعات، NAS بسیار ضروری و مفید است و سبب تسریع در انجام کار می‌شود.

       

      آشنایی با تجهیزات اکتیو پسیو شبکه

       

      تجهیزات اکتیو در شبکه

      تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه هر کدام دارای عملکرد خاص هستند. تجهیزات اکتیو شبکه شامل سرورها، هاب شبکه، مودم، سوئیچ شبکه، روتر، اکسس پوینت، فایروال و کارت شبکه می‌باشند. سرورها نقش مهمی را در شبکه به عهده دارند و شامل انواع مختلفی از جمله نوع ایستاده، ابری، تیغه‌ای و غیره می‌باشند. وظیفه هاب شبکه در واقع اتصال تجهیزات شبکه است و عملکرد آن مانند سوئیچ می‌باشد. هاب یک تقویت کننده برای سیگنال‌هایی است که در اثر مسافت طولانی، ضعیف شده‌اند. شبکه اکتیو از تجهیزات فعال شبکه است و دارای انواع مختلفی از تجهیزات الکترونیکی می‌باشد. این شبکه برای پشتیبانی پروتکل اترنت به کار گرفته می‌شود که سبب بهبود بارگیری بسته‌های اطلاعاتی و سرعت بارگذاری می‌گردد.

      انواع سوئیچ شامل سوئیچ مدیریتی و سوئیچ غیر مدیریتی‌ می‌باشند که از نظر هوشمند و نیمه هوشمند بودن و همچنین در تعداد پورت‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. مودم از تجهیزات اکتیو شبکه است و وظیفه آن، تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ می‌باشد. مودم پس از دریافت سیگنال‌های دیجیتال با فرکانس‌های متفاوت، آنها را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌کند و همچنین سیگنال‌های آنالوگ را به مقصد ارسال می‌نماید.

      با وجود روتر کاربران می‌توانند اطلاعات را به یکدیگر انتقال دهند زیرا روتر شبکه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. اکسس پوینت در واقع ارتباط بین تجهیزات و شبکه را ممکن می‌سازد و در شبکه های کابلی و بدون کابل به کار گرفته می‌شود. فایروال بر داده‌های ورودی و خروجی نظارت می‌کند و مانع اتصال برنامه‌ها به اینترنت بدون اطلاع کاربر می‌شود و با این کار از سرقت اطلاعات توسط هکرها جلوگیری می‌نماید. فایروال به صورت سخت افزار و نرم افزار وجود دارد و با وجود آن، امنیت شبکه تامین می‌شود. کارت شبکه از تجهیزات لازم اکتیو جهت پیاده سازی شبکه می‌باشد و در دو نوع بی‌سیم و کابلی وجود دارد. انواع کارت شبکه دارای سرعت‌های مختلف هستند.

       

      تجهیزات اکتیو شبکه

       

      معرفی تجهیزات پسیو شبکه

      تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه  از نظر تجهیزات متفاوت هستند، ادامه مطلب، به معرفی تجهیزات پسیو شبکه می‌پردازیم. تجهیزات پسیو شبکه چیست؟ تجهیزات پسیو شبکه از شبکه‌های کامپیوتری است و در این شبکه هر گره دارای عملکرد از پیش تعیین شده می‌باشد. شبکه پسیو در هر کدام از گره‌ها دستورالعمل تخصصی ندارد و رفتار آن به صورت پویا تغییر نمی‌کند. شبکه پسیو یکی از شبکه‌های متداول می‌باشد و زیرساخت‌های آن، قبل از آنکه مورد بهره‌برداری قرار گیرند، تنظیم و تعیین می‌شوند. تجهیزات پسیو شبکه‌های کامپیوتری دارای انواع مختلف است و در واقع این شبکه برای بسیاری از مردم شناخته شده است. کابل تلویزیون که انتقال دهنده سیگنال برای تلویزیون می‌باشد از انواع تجهیزات شبکه پسیو می‌باشد. این کابل را می‌توان برای یک تلویزیون و یا چند تلویزیون مورد استفاده قرار داد و در صورتی که برای چند تلویزیون مورد استفاده قرار گیرد، لازم است از دستگاه تقسیم کننده استفاده شود.

       

      آشنایی با تجهیزات پسیو شبکه

       

      تفاوت تجهیزات پسیو با اکتیو در شبکه

      استفاده از تجهیزات اکتیو شبکه سبب می‌شود تا کارایی مطلوب ایجاد شود. با کاربرد تجهیزات پسیو شبکه مشکلی که در کاهش قدرت سیگنال در شبکه پسیو وجود دارد برطرف می‌شود، اما شبکه اکتیو نسبت به پسیو  پیچیده‌تر است و همچنین اگر در این شبکه  آمپلی‌فایر توزیع‌کننده دچار اشکال شود، سیگنال  در تمامی تجهیزات از بین می‌رود. در شبکه اکتیو می‌توان از تجهیزاتی مانند آمپلی‌فایر جهت تقویت سیگنال‌ها بهره گرفت و در این صورت انتقال سیگنال‌ها در مسافت طولانی‌تری انجام می‌گیرد. یکی از ایراداتی که به شبکه پسیو وارد می‌شود کاهش قدرت سیگنال است. در واقع وقتی سیگنال شبکه پسیو بین چند تلویزیون تقسیم می‌شود، سیگنال آن نیز به نسبت افزایش تلویزیون‌ها کاهش می‌یابد و بر این اساس در بهترین حالت، در صورتی که برای یک تلویزیون استفاده شود دارای بیشترین سیگنال می‌باشد.

      در صورتی که تجهیزات اکتیو شبکه برای چند تلویزیون استفاده شوند، همچنان دارای سیگنال مناسبی می‌باشند و البته شبکه اکتیو دارای انواع مختلفی است. برای استفاده از شبکه اکتیو از یک کابل استفاده می‌شود و این کابل به تقویت کننده متصل می‌گردد. استفاده از تقویت کننده سبب تقویت سیگنال می‌شود و در این صورت قدرت سیگنال خروجی از کابل با قدرت سیگنال ورودی کابل برابر است. تجهیزات پسیو شبکه دارای انواع مختلفی از جمله شبکه پسیو مسی و نوری می‌باشند، در شبکه پسیو مسی از کابل کواکسیال استفاده می‌شود، اما در شبکه پسیو نوری،  کابل‌های نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. کوپلر در شبکه پسیو نقش مهمی دارد و سیگنال‌های نوری را توزیع و جفت می‌نماید، در شبکه پسیو نوری از کوپلر جهت توزیع سیگنال‌ها نیز استفاده می‌شود.

       

      تفاوت‌های تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

       

      مشخصات تجهیزات مختلف پسیو در شبکه

      تجهیزات پسیو شبکه در واقع آن دسته از تجهیزات هستند که در روند انتقال جریان و اطلاعات در روی جریان الکتریکی تاثیری ندارند، این تجهیزات برای انتقال داده‌ها به جریان الکتریکی نیاز ندارند. در واقع تجهیزات پسیو از تجهیزات غیرفعال شبکه هستند و به برق متصل نمی‌شوند، بلکه به ابزارهای دیگری اتصال می‌یابند. تجهیزات اکتیو دارای انواع تجهیزات الکترونیکی هستند و با اتصال به برق سبب تقویت سیگنال‌ها می‌شوند، این تجهیزات همانطور که از نام آنها، مشخص است فعال هستند. عدم کاربرد تجهیزات اکتیو سبب غیر فعال شدن شبکه می‌شود، اما تجهیزات پسیو سبب عملکرد بهتر تجهیزات اکتیو می‌شوند.

      در واقع تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه مکمل یکدیگر می‌باشند. تجهیزات پسیو شبکه از ابزارهای دقیقی هستند که کاربرد آنها برای راه اندازی شبکه بسیار الزامی می‌باشد و بدون آنها عملکرد شبکه دچار اختلال می‌شود. 

       

      شناخت تجهیزات پسیو شبکه 

      تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه هر کدام دارای اجزای مختلفی هستند. تجهیزات پسیو شامل کابل‌های شبکه، پچ کورد شبکه، پچ پنل، داکت / ترانک، سوکت‌های دیواری، کیستون شبکه، رک شبکه و فیس پلیت می‌باشند. در واقع تجهیزات پسیو از تجهیزات لازم جهت راه‌اندازی سوکت‌های شبکه و کابل‌ها می‌باشند. با کمک کابل سیستم به شبکه متصل می‌شود، انواع کابل‌های ضخیم و نازک برای اتصال در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های ضخیم به سبب اینکه در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت از مقاومت کافی برخوردار هستند در بخش‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما کابل‌های ظریف در بخش‌های داخلی به کار گرفته می‌شوند.

      پچ کوردها  در واقع کابل‌های کوچکی هستند که در دو نوع مسی و نوری می‌باشند و برای تجهیزاتی به کار گرفته می‌شوند که به هم نزدیک هستند. داکت / ترانک از تجهیزات پسیو می‌باشد، از داکت برای کابل‌های کم حجم استفاده می‌شود و برای کابل‌های با حجم بیشتر، ترانک مورد استفاده قرار می‌گیرد، در واقع ترانک دارای ابعاد بزرگتری است. از دیگر تجهیزات پسیو پچ پنل می‌باشد، پچ پنل دارای تعدادی پورت می‌باشد که شماره‌گذاری شده‌اند و کابل‌های شبکه به صورت منظم به این پورت‌ها متصل می‌گردند. به سبب اینکه کابل‌های شبکه به صورت منظم به پورت‌ها متصل شده اند، عیب یابی آنها به راحتی انجام می‌گیرد. در واقع پچ پنل به کابل‌ها نظم می‌بخشد. سوکت‌های دیواری جهت دسترسی کاربران به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربران با استفاده از سوکت‌ها به شبکه اصلی متصل می‌شوند.

      کیستون شبکه سبب افزایش سرعت شبکه می‌شود و در بخش‌های مختلف مانند باکس‌ها، پچ پنل و ترانک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیستون‌ها از جنس فلزی و یا پلاستیک می‌باشند. فیس پلیت از جمله تجهیزات شبکه پسیو می‌باشد و از یک صفحه پریزی تشکیل شده است که کیستون‌ها بر روی آن نصب می‌شوند، انواع فیس پلیت در دو نوع تک پورتی و دوپورتی می‌باشد که به صورت توکار به دیوار نصب می‌شوند. رک‌ها دارای  دو دسته دیواری و ایستاده می‌باشند، رک‌ها به شبکه نظم می‌بخشند. در واقع رک یک محفظه مستطیل شکل است که تمامی تجهیزات شبکه پسیو در آن قرار می‌گیرند.

       

      شناخت تجهیزات پسیو شبکه

       

      فروش تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه 

      فروش تجهیزات اکتیو شبکه  با قیمت‌های متفاوتی انجام می‌گیرد. در واقع انواع تجهیزات اکتیو پسیو شبکه  با برندهای متفاوتی تولید می‌شوند که از نظر کیفیت و عوامل دیگر متفاوت می‌باشند. بسیاری از مشتریان این محصولات به دنبال خرید تجهیزات باکیفیت هستند تا بیشترین بهره را از عملکرد این محصولات داشته باشند. لیست تجهیزات اکتیو شبکه و همچنین لیست قیمت تجهیزات پسیو شبکه را می‌توانید به آسانی از طریق این سایت مشاهده نمایید و همچنین خرید تجهیزات شبکه پسیو را با کمترین هزینه به صورت سفارشی انجام دهید.

      فروش تجهیزات شبکه پسیو در انواع مختلفی انجام می‌گیرد. قیمت تجهیزات شبکه پسیو با توجه به انواع تجهیزات شبکه پسیو، متفاوت است. پیاده سازی تجهیزات غیرفعال شبکه در کنار تجهیزات فعال شبکه باید به صورت صحیح انجام گیرد و بر این اساس باید محصولات باکیفیت و استاندارد خریداری شوند تا در شبکه اختلال ایجاد نشود.

       

      فروش تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه
      مدیر ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟