انواع سوئیچ شبکه

      راهنمای خرید انواع تجهیزات شبکه

      از جمله مهم ترین قطعات در هر شبکه، انواع سوئیچ شبکه می باشد. استفاده نمودن از سوئیچ در شبکه ها موجب افزایش سرعت ارتباطات، تفکیک کردن شبکه به بخش های کوچک تر، کنترل ترافیک مصرف، مدیریت راحت تر شبکه و ارتباط مستقیم چندین دستگاه به شکل هوشمند خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سوئیچ شبکه بپردازیم و راهنمای جامعی را برای خرید انواع تجهیزات شبکه ارائه دهیم. تا انتها همراه ما بمانید.

       

      سوئیچ شبکه

       

      سوئیچ شبکه و انواع آن

      تبادل اطلاعات در شبکه و برقراری ارتباط سریع بین اجزای شبکه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. تبادل اطلاعات به صورت جداگانه میان گیرنده های مختلف بسیار زمان بر می باشد. شما قادر هستید با استفاده از انواع سوئیچ شبکه این مشکل را به بهترین نحو برطرف نمایید و دیوایس های موجود در شبکه را به هم متصل کنید. سوئیچ شبکه دیتا های مختلف را از مبدا دریافت می نماید و به مقصد مورد نظر می رساند. از این رو دیگر نیاز نیست هر پیام به صورت جداگانه برای اجزای مختلف شبکه فرستاده شود. همچنین اجزای مختلف شبکه امکان تبادل اطلاعات را پیدا می کنند. 

      انواع سوئیچ های شبکه به صورت کلی و بر اساس شرایط مدیریت شبکه، شامل سه دسته بندی زیر می شوند :

      1- سوئیچ شبکه غیر مدیریتی
      2- سوئیچ شبکه مدیریتی  
      3- سوئیچ های هوشمند یا تحت شبکه 

      شما سوئیچ مناسب با شبکه تان را می بایست با در نظر گرفتن بزرگی و اندازه شبکه و همچنین بر اساس میزان کنترل مورد نظرتان روی شبکه، انتخاب و خریداری نمایید.

      - سوئیچ‌ شبکه غیر مدیریتی : سوئیچ ‌های غیر مدیریتی به راحتی نصب و استفاده می شوند. این محصول دارای پیکربندی بدون تغییر و ثابتی می باشد و چندین دستگاه را به هم متصل می نماید. سوئیچ شبکه غیر مدیریتی بیشتر در کسب و کار های کوچک و مصارف خانگی استفاده می شود. این نوع سوئیچ ها موجب افزایش امنیت شبکه می شوند. به این صورت که داده را از دستگاه مبدا در شبکه دریافت می نماید و آن را  بدون مطلع شدن دیگر اجزا و دستگاه های متصل به شبکه، به دستگاه مقصد انتقال می دهد. همچنین سوئیچ های غیر مدیریتی پهنای باند مصرفی را نیز کاهش می دهند. 

      - سوئیچ شبکه مدیریتی : این سوئیچ ها یکی دیگر از انواع سوئیچ شبکه هستند. برای شرکت ها و شبکه های بزرگ تر از سوئیچ ‌های مدیریتی استفاده می شود. همان ‌طور که از نام آن ها پیدا است، قابلیت مدیریت نمودن دارند و از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند. تنظیم شدن بر اساس نیاز شبکه از جمله مزایای این نوع سوئیچ ها است. این محصول نظارت بر تنظیمات شبکه را امکان پذیر می کند. با استفاده نمودن از این سوئیچ شما می توانید ارسال داده ها را اولویت بندی نمایید و به این شکل ترافیک دیتا در شبکه را کنترل کنید.

      - سوئیچ های هوشمند : این محصول تحت وب قابل استفاده است و نسبت به دو نوع قبلی کمی متفاوت می باشد. سوئیچ های هوشمند دارای رابط کاربری مدیریتی ساده ای هستند و اغلب برای استفاده در شبکه هایی با گستردگی متوسط به کار می برند. 

       

      سوئیچ شبکه

       

      خرید سوئیچ شبکه غیر مدیریتی

      قبل از خرید سوئیچ شبکه غیر مدیریتی می بایست با کارایی و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید. این نوع سوئیچ ها از آن دسته انواع سوئیچ شبکه هستند که بعد از وصل شدن به پریز، شروع به کار می کنند و نیاز به پیکربندی ندارند. در واقع می توان گفت این محصول قابلیت مدیریت، پیکربندی و نظارت از راه دور را ندارد. با این وجود بسیاری از آن ها می توانند از طریق سوئیچ های DIP و شاخص های LED پیکربندی شوند و به صورت محلی تحت نظارت باشند. این سوئیچ ها تنظیمات پیچیده ای ندارند و اجازه تعامل میان ابزار های اترنتی را می دهند. ( مثل پرینتر شبکه یا PC )

      قیمت سوئیچ شبکه غیر مدیریتی کمتر از دیگر انواع سوئیچ شبکه می باشد. خرید این نوع سوئیچ، در گروه های کاری موقت که به شبکه های گسترده تر متصل می شوند و در شبکه های کوچک پیشنهاد می شود. این سوئیچ ها شرایط لازم برای اتصال به شبکه و رد و بدل شدن اطلاعات، در مبدا و مقصد مشخصی را فراهم می آورند. همان طور که گفته شد دارای پیکربندی ثابتی هستند و اجازه ایجاد تغییر در آن را نمی دهند. در نتیجه با استفاده از این نوع سوئیچ ها نیاز به PACKET ( اولویت دهی بسته ها ) نمی باشد. سوئیچ های غیر مدیریتی برای اتصال های سوئیچینگ کم هزینه تر می باشند. چرا که می توانند در رک و یا بر روی دسکتاپ جایگذاری شوند. 

      هر چه میزان گستردگی شبکه و تعداد دستگاه های تحت شبکه بیشتر باشد، سوئیچ هایی با تعداد پورت ‌های بیشتری مورد نیازتان خواهد بود. سوئیچ‌ ها در بازار در پیکربندی ‌های 4 پورت، 5 پورت، 8 پورت، 10 پورت، 16 پورت، 24 پورت، 28 پورت، 48 پورت و 52 پورت موجود می باشند.  

      سوئیچ 4 پورت

      سوئیچ های شبکه 4 پورت

      انواع سوئیچ شبکه بر اساس تعداد پورت، نوع پورت، نرخ انتقال داده و غیره با هم تفاوت دارند. سوئیچ شبکه 4 پورت یکی از انواع سوئیچ ها است که توسط برندهای مختلف تولید می شود. این سری از سوئیچ های شبکه، اغلب برای مصارف اداری کوچک و شبکه های نه چندان گسترده به کار برده می شوند. می توان این سوئیچ ها را از مهمترین تجهیزات جهت راه اندازی شبکه های اداری به حساب آورد. چرا که امکان اتصال چند تلفن، مودم،  کامپیوتر، پرینتر و غیره را فراهم می آورند. قیمت سوئیچ شبکه 4 پورت در برند های مختلف، متفاوت است. برای خرید سوئیچ های چهار پورت، سوئیچ های دی لینک D-Link انتخاب مناسبی محسوب می شوند. نصب و راه اندازی این نوع سوئیچ ها بسیار ساده است و سرعت تبادل انتقال قابل قبولی دارند. 

      سوئیچ های شبکه 5 پورت

      انتخاب از گزینه مناسب از میان انواع سوئیچ شبکه، به نیاز شبکه مورد نظر شما بستگی دارد. سوئیچ شبکه 5 پورت یک انتخاب مقرون به صرفه و راه حل ارزان جهت ایجاد کردن یک شبکه کوچک محلی به منظور برقراری اتصالات می باشد. هر یک از پورت ها در این نوع سوئیچ ها، عبارت هستند از یک دهانه فیزیکی برای وصل شدن یک کابل داده. اتصال دستگاه ها و اجزای مختلف به پورت های یک سوئیچ شبکه، این اجازه را به آن ها می دهد که با یکدیگر به وسیله انتقال داده در سوئیچ شبکه، در تعامل باشند. شرکت ‌های زیادی در حوزه طراحی و تولید تجهیزات شبکه فعالیت دارند. 

      در میان تولید کنندگان انواع سوئیچ شبکه، سوئیچ های شبکه 5 پورت برند تندا محصولاتی با کیفیت ساخت بالا هستند که در عین حال نصب و راه اندازی و نگهداری ساده ای دارند. این سوئیچ ها به گونه ای طراحی شده اند که برای شرکت های اداری کوچک، مدارس دفاتر کار و غیره که نیاز به سرعت بالایی دارند بسیار مناسب هستند. 

      سوئیچ های شبکه 8 پورت

      سوئیچ شبکه 8 پورت نیز یکی دیگر از انواع سوئیچ شبکه است. کاری که سوئیچ شبکه 8 پورت انجام می دهد، هدایت کردن پهنای باند اتصال شبکه به سایر ادوات و تجهیزات سیمی مختلف شبکه می باشد. مثل کامپیوتر ها، دوربین های شبکه و غیره. قیمت سوئیچ شبکه 8 پورت در برندهای مختلف متفاوت است. سوئیچ شبکه 8 پورت با پشتیبانی نمودن از سرعت انتقال داده 10، 100 و 1000 مگابایت بر ثانیه، عملکرد شبکه را بهبود می بخشد و قابلیت اطمینان را بالا می برد. رنج قیمت سوئیچ شبکه 8 پورت 1000 نیز مختلف است. هر یک از پورت ‌های این نوع سوئیچ، اتصال استاندارد اترنت، اترنت گیگا و یا اترنت سریع را فراهم می‌ کند. برای ایجاد شبکه در سازمان ها و ادارات کوچک سوئیچ 8 پورت کفایت می کند. همچنین قابلیت گسترش شبکه را نیز فراهم می آورد. 

       

      انواع سوئیچ شبکه

       

      سوئیچ های شبکه 16 پورت

      انواع سوئیچ شبکه در واقع یک واسط جهت اتصال LAN هستند و به عنوان یک پل میان تجهیزات و دستگاه های مختلف شبکه قرار می گیرند. سوئیچ ‌های شبکه اغلب دو نوع پیکربندی اصلی دارند که عبارت است از پیکربندی ماژولار و پیکربندی ثابت. شما با در نظر گرفتن کارایی مورد نظرتان می‌توانید سوئیچ ها را بر اساس تعداد پورت ‌هایی که دارند انتخاب نمایید. در سوئیچ ‌هایی که پیکربندی ثابتی دارند، تعداد پورت ‌های ثابت است. 

      به دلیل بالاتر بودن قیمت سوئیچ 16 پورت، در برخی مواقع برای صرفه جویی در هزینه ها می توان از دو سوئیچ شبکه 8 پورت به جای آن استفاده نمود. اما چنانچه در آینده قصد داشته باشید شبکه خود را توسعه دهید، خریدن سوئیچ شبکه 16 پورت گیگابیتی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. البته در شبکه های خانگی و کوچک ‌تر، با تعداد دستگاه های محدود، که حجم کم یا متوسطی از داده را انتقال می دهند، احتمالا تفاوت خاصی میان این دو انتخاب نخواهد بود. اما در شبکه های بزرگ ‌تر و گسترده تر، که جریان جا به ‌جایی اطلاعات و دیتا در آن ها بسیار بالا است، انتقال داده های 7 پورت سوئیچ اول به وسیله یک پورت به سوئیچ دوم، قطعا موجب کاهش یافتن کارایی شبکه خواهد شد. 

      24 پورت

      سوئیچ های شبکه 24 پورت

      از آنجایی که دستگاه های تحت شبکه از طریق پورت های سوئیچ شبکه با هم در تعامل هستند، تعداد پورت در انواع سوئیچ شبکه اهمیت زیادی دارد. اگر شبکه بزرگی دارید که تعداد دستگاه ها و تجهیزات آن زیاد است، حتما این نکته را مد نظر داشته باشید. سوئیچ شبکه 24 پورت وسیله ‌ای است که در مرکز داده واقع می شود و تمامی تجهیزات و دستگاه‌ های تحت شبکه را به هم متصل می‌کند تا اشتراک گذاری داده میان آن ها و ارتباط بین اجزای شبکه برقرار شود. 

      انواع سوئیچ های شبکه 24 پورتی مختلف است. از جمله آن ها می ‌توان به سوئیچ‌ های پرقدرت گیگابیتی، سوئیچ های صنعتی، مدیریتی و غیر مدیریتی، با قابلیت رک مونت و یا با قابلیت PoE اشاره نمود. رک مونت در واقع به دستگاهی اشاره دارد که می تواند در یک رک مخصوص نصب گردد. برخی مواقع شما ممکن است به پورتی با پهنای باند بالاتر با صرف هزینه ی کم نیاز داشته باشید. با استفاده از سوئیچ شبکه 24 پورت می توانند با تجمع پورت ها به پورتی با سرعت بالاتر و در عین حال مقرون به صرفه دست پیدا کنید. از این مجموعه پورت ها برای سوئیچ به سوئیچ های دیگر ( ( Trunk استفاده می شود که از پروتکل LACP پشتیبانی می کند.

       

      سوئیچ شبکه

       

      سوئیچ شبکه PoE 

      PoE را می توان قابلیت برق در بستر شبکه خواند که موجب می‌شود یک دستگاه، از طریق همان کابل شبکه که اطلاعات از روی آن عبور می کند، انرژی برق مورد نیاز خود را دریافت کند. مثل دوربین های نظارتی تحت شبکه، تلفن‌ های تحت شبکه، اکسس پوینت‌ های بی سیم و غیره. 

      در میان انواع سوئیچ شبکه، سوئیچ‌ های PoE جز پرکاربردترین سوئیچ ها هستند. سوالی که مطرح می شود این است که سوئیچ های پی او ای چه کاربردهایی دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره کرد سوئیچ‌ های شبکه PoE این قابلیت را دارند که برق مورد نیاز برخی از تجهیزات و ادوات تحت شبکه را تامین نمایند. سوئیچ PoE از فناوری پی او ای پشتیبانی می‌کند. در واقع هنگام وصل شدن تجهیزات اکتیو به سوئیچ PoE، سوئیچ سازگاری تجهیزات متصل شده را با تکنولوژی پی او ای بررسی می کند. صرفه جوی در وقت و هزینه از جمله مزایای استفاده از این تکنولوژی می باشد. این سوئیچ ها از ضریب اطمینان، انعطاف پذیری، امنیت و مقیاس پذیری بالاتری برخوردار می باشند. با ضریب امنیت قابل توجهی که سوئیچ های پی او ای دارند، از تجهیزات شبکه به طور کامل محافظت می شود.  

      می بایست با دید باز و آگاهی کامل برای خرید انواع سوئیچ شبکه اقدام نمایید. اگر قصد دارید دستگاه هایی مثل کامپیوتر را که نیاز به پی او ای ندارند، وصل کنید، خرید سوئیچ های غیر پی او ای پیشنهاد می شود.  برای خرید سوئیچ شبکه PoE نیاز های شبکه خود را مد نظر قرار دهید.

       

      انواع سوئیچ شبکه

      برند های انواع سوئیچ شبکه

      سوئیچ های شبکه دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام قابلیت و کارایی خاص خود را دارند. شاید سوالی که برای شما پیش می آید این باشد که بهترین برند برای انواع سوئیچ شبکه کدام است؟ همان طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد سوئیچ شبکه از جمله مهم ‌ترین عناصر هر شبکه ای می باشد. چرا که انواع سوئیچ شبکه رابط میان اجزا و تجهیزات مختلف در شبکه می باشد. به دلیل حساسیت و اهمیتی که این ادوات در شبکه ها دارند در انتخاب آن ها هنگام خرید باید دقت نمود. 
      در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با برندهای مختلف تولیدکننده انواع سوئیچ شبکه که محصولاتی در سطح کیفی بالا ارائه می دهند، آشنا نماییم. با ما همراه باشید. انتخاب یک سوئیچ مناسب با کسب و کار مورد نظر شما می تواند در کمک به ایجاد یک شبکه کارآمد و برطرف نمودن مشکلات مدیریتی آن بسیار موثر باشد. برند هایی مانند تندا Tenda، سیسکو Cisco ، دی لینک D-Link، کی نت پلاس K-Net Plus ، داهوا DAHUA، تی پی لینک TP-LINK، اچ آر یو آی HRUI از جمله بهترین برندها در زمینه تولید انواع سوئیچ شبکه های کامپیوتری، از نوع هوشمند، مدیریتی و غیر مدیریتی می باشند که علاوه بر کیفیت ساخت بالا از قیمت های منصفانه ای نیز برخوردار می باشند. 

      سوئیچ شبکه تندا

      تندا Tenda  در سال 1999 تاسیس شده است. این برند تولید کننده تجهیزات شبکه و انواع سوئیچ شبکه می باشد. تندا Tenda از جمله نام های شناخته شده و قابل اعتماد موجود در بازار است. این برند همواره به دنبال ارائه راهکارهایی برای نصب آسان و مقرون به صرفه شبکه ها می باشد. از این رو همواره محصولات نوآورانه ای برای راحت تر کردن کار کاربران عرضه می نماید. 

      محصولات شرکت تندا Tenda عبارت است از: انواع سوئیچ شبکه، دروازه، CPE پهن باند، دوربین IP ، شبکه های تجاری و خانگی و غیره. تمامی محصولات تولید شده توسط این برند، عملکرد عالی، استفاده و نصب ساده، سیگنال ثابت و کیفیت بالایی دارند و با قیمت های رقابتی عرضه می شوند. کمپانی تندا راه ‌کارهای سوئیچینگ متفاوتی را برای شبکه های سازمانی و خانگی، مراکز داده و کسب ‌وکارهای کوچک ارائه می‌دهد. سوئیچ های شبکه برند تندا، پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از فعالیت های مختلف است. با توجه به محصولات متنوع این برند، قیمت سوئیچ های تندا متغیر است و رنج گسترده ای دارد. لذا شما می توانید این سوئیچ ها را با هر قیمتی خریداری نمایید.

      سوئیچ شبکه دی لینک

      شرکت محبوب و معتبر دی لینک D-Link در سال 1986 در تایوان راه اندازی شد و رفته رفته به یک برند تخصصی جهانی تبدیل گشت. از جمله محصولات پر طرفدار این برند، انواع سوئیچ های شبکه است. برند دی لینک D-link یکی از معتبرترین برندها در زمینه طراحی و تولید شبکه های پیشرفته می باشد. امروزه شرکت دی لینک D-link یکی از اصلی ترین پایه‌ ها در زمینه فروش محصولات تحت شبکه محسوب می شود که فعالیت شبکه ها را راحت تر و هوشمندتر کرده است.   

      روترهای وای فای، انواع سوئیچ شبکه برای دوربین ‌های مداربسته، انواع سوئیچ شبکه های کامپیوتری، و سایر تجهیزات زیرساختی شبکه از جمله محصولات این برند برای هوشمند سازی محیط های مختلف است.   سوییچ D-link مدل DGS-1210-28P را می توان به عنوان یکی از بهترین محصولات حرفه ای این برند معرفی نمود. لازم به ذکر است که کلیه سوئیچ های دی لینک خدمات فوق العاده ای را به کاربران ارائه می دهند.  

      سوئیچ شبکه داهوا

      کمپانی داهوا  DAHUA در کشور چین و در سال 2001 تاسیس شده است. داهوا توانسته ظرف مدت 15 سال به یکی از برندهای مطرح دنیا تبدیل گردد. اگر به دنبال یک دوربین نظارتی ایده ‌آل‌ و انواع سوئیچ شبکه برای دوربین مداربسته هستید، محصولات داهوا DAHUA می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. چرا که یکی از قابل اعتمادترین سازندگان سیستم‌ های نظارت تصویری در دنیا همین برند داهوا می باشد.

      همان طور که گفته شد داهوا یکی از بهترین و شناخته شده ترین برند‌ها در زمینه ساخت سیستم ها و ادوات نظارتی و دوربین های مداربسته می باشد. این برند علاوه بر دوربین مداربسته لوازم جانبی آن نظیر انواع سوئیچ های شبکه، دستگاه های ضبط تصویر، کابل های شبکه و انواع سوئیچ شبکه های کامپیوتری، تجهیزات کنترل تردد و ماکرو، انواع دزدگیر و غیره را نیز تولید می کند. تکمیل بودن پکیج دوربین ها و سیستم های نظارتی داهوا DAHUA سبب شده تا این شرکت سازنده در بیش از 90 کشور در سراسر دنیا نمایندگی فعال داشته باشد. محصولات این برند به صورت گسترده در ساختمان های اداری و آموزشی، بیمارستان ها، بانک ها، هتل ها، بزرگراه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. 

      سوئیچ شبکه اچ آر یو آی

      شرکت چینی هونگ آر یو آی Hongrui در سال 2009 تاسیس شده است. برند اچ آر یو آی HRUI در زمینه تولید تجهیزات حوزه کابل نوری و فیبر نوری فعالیت دارد و محصولات پیشرفته و تخصصی OEM/ODM عرضه می کند. 

      محصولات اصلی کمپانی اچ آر یو آی HRUI انواع سوئیچ شبکه شامل سوئیچ ‌های فیبر، سوئیچ‌ های اترنت صنعتی، سوئیچ ‌های POE ، تبدیل کننده رسانه ‌های فیبری و دیگر محصولات ارتباطی و تجهیزات زیرساختی شبکه می باشد. سوئیچ های شبکه تولید شده توسط برند اچ آر یو آی HRUI کیفیت بالا و قیمت به صرفه ای دارند. این کمپانی به مشتریان خود خدماتی نظیر طراحی شبکه و راهکارهای تولیدی آن را در تمام سطوح به صورت بین المللی و داخلی ارائه می دهد. در حال حاضر محصولات این برند در بازار ایران نیز قابل خریداری می باشد.  

      سخن آخر

      در این مقاله به بررسی انواع سوئیچ شبکه، قابلیت ها و کارایی آن ها و همچنین معرفی بهترین برندهای سازنده سوئیچ شبکه پرداختیم. تمامی کمپانی های تولیدکننده معرفی شده از محبوبیت بالایی نزد کاربران برخوردار می باشند. انواع سوئیچ‌ های شبکه تولید شده توسط این برندها، نسبت به ساختار با کیفیتی که دارند، از قیمت مناسبی نیز برخوردار می باشند. نوع سوئیچ، ویژگی های منحصر به فرد آن، قابلیت ها و امکاناتی که به کاربر می دهد و مواردی از این دست، همه در میزان قیمت سوئیچ تاثیرگذار هستند. هنگام خرید هر وسیله الکترونیکی، بررسی و توجه به ویژگی های محصول و مشخصات فنی آن و همچنین در نظر گرفتن نیاز خود، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو مقایسه همه جانبه سوئیچ های مختلف از برندهای معرفی شده، می تواند به شما در خریدن مناسب ترین سوئیچ کمک کند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

      مدیر ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟