‎21 ‎‏ مشخصه مهم دوربین های مداربسته

      مشخصات و ویژگی های بسیاری برای دوربین مداربسته می توان نام برد اما مشخصات مهمی را که در بین انواع دوربین های مداربسته مشترک است را در این مقاله توضیح خواهیم داد، پیشنهاد هامین این است که پیش از اقدام به خرید تحقیق نمایید و با افزایش معلومات فنی خود با توجه به محیط و نیازمندی مورد نظر بهترین دوربین مداربسته را خریداری نمایید.

      با ما همراه باشید.

      خرید دوربین مداربسته-دوربین مداربسته- قیمت دوربین مداربسته


      آنچه در ادامه می خوانید:

       رزولوشن تصویر

      FPS به چه معناست؟

      کاهنده نویز دیجیتال (DNR)

      تکنولوژی 2D DNR

      تکنولوژی 3D DNR

      WDRو DWDR چه مفهومی دارند؟

      HLC و BLC چه مفهومی دارند؟

      فناوری HDR در دوربین مداربسته چیست؟

      کیفیت تصویر برداری

      سنسور تصویر

      مقایسه سنسور CMOS و CCD

      فرمت فشرده سازی

      تشخیص حرکت

      حساسیت نوری

      لنز

      دید در شب

      دیافراگم چیست؟

      Defog چیست؟

      Stream به معنایی است؟

      منبع تغذیه دوربین های مداربسته؟

      اتصال دوربین مداربسته 


      خرید دوربین مداربسته-دوربین مداربسته- قیمت دوربین مداربسته

       

      رزولوشن تصویر

      یکی از ویژگی های مهم در دوربین های مدار بسته حدکثر رزولوشن تصویر است که بیشتر در مورد کیفیت تصویر تلوزیون ها به گوشمان میخورد و در ابعاد افقی و عمودی بیان می شود به عنوان مثال:1920*1080 پیکسل، هرچه تعداد پیکسل(رزولوشن) بیشتر باشد تصویر با وضوح و جزئیات بیشتری ضبط و نمایش داده می شود.

      بیش ترمطالعه کنید: انواع نمایشگر دوربین های مداربسته

       

      FPS به چه معناست؟

      تمام فیلم ها و انیمیشن هایی که میبینیم از عکس هایی که بصورت پشت سرهم نمایش داده میشوند ساخته شده اند که علت آن را بایستی در محدودیت بینایی خودمان جستجو کنیم زیرا چشم انسان تنها 13 تا عکس پشت سرهم در یک ثانیه را میتواند درک کند بیشتر از آن را نمیتواند متمایز کند بنابراین بصورت فیلم میبینیم وقتی FPS بالاتر باشد تصویر روان تر دیده می شود اگر پایین باشد با سرعت و کیفیت پایین تر و احتمالا با پرش در تصویر همراه خواهد بود تواما هرچه FPS بیشتر باشد فیلم های ذخیره شده در هارد بیشتر شده و برای انتقال داده ها به پهنای بیشتر نیاز خواهیم داشت.

       

      کاهنده نویز دیجیتال (DNR)

      در گذشته های نه چندان دور تامین نور برای دوربین های مدار بسته موضوع مهمی محسوب میشد اما ظهور پروژکتورهای مادون قرمز و دوربین های دارای LED های مادون قرمز مشکل نمایش تصاویر تقریبا برطرف شد اما دارای برفک بود و تصاویر کیفیت مورد انتظار را نداشتند تا اینکه فن آوری DNR به وارد بازار شد. دراین دوربین با استفاده از فیلترهایی نویز تصاویر حذف میشود تا به کیفیت مطلوب برسد. در این دوربین به کمک فیلترهایی نویز تصاویر حذف شده و کیفیت تصاویر افزایش میابد. ممکن است با انتخاب دوربین با قابلیت DNR هزینه ی بیشتری متقبل شویم اما این فناوری توجیه دارد.

      تکنولوژی 2D DNR

      تکنولوژی دوبعدی نویز 2D DNR تصاویری که در نور کم گرفته شده اند را کاهش میدهد اما در مواقعی که اجسام متحرک باشد عمکرد آن مختل میشود بنابراین تولیدکنندگان به فکر ایجاد تکنولوژی 3D DNR افتادند .

      تکنولوژی 3D DNR

      این تکنولوژی ارتقاء یافته روش سنتی DNR در کاهش نویز می باشد که علاوه بر کاهش نویز فریم به فریم آنرا بصورت نفطه به نقطه نیز انجام میدهد در روش نقطه ای هر پیکسل را به پیکسل کناری مقایسه می کند به این ترتیب 3D DNR کل تصویر را پردازش کرده و با کیفیت واضحی به نمایش میگذارد.

       

      WDRو DWDR چه مفهومی دارند؟

       WDR(Wide Dynamic Range) برای دستیابی به تصویر واضح در نقاط با تضاد کنتراست بالا، در دوربین ها از دو پردازنده استفاده می شود. یک پردازنده برای قسمت روشن تصویر و دیگری قسمت های تاریک تصویر را برداشت کرده و با ترکیب این دو تصویر خروجی با کیفیتی را به نمایش میگذارد، اما در DWDR(Digital WDR)، این امکان همانطور که از عنوانش پیداست بصورت نرم افزاری ایجاد شده و خبری از سخت افزار متفاوت نیست.

       

      HLC و BLC چه مفهومی دارند؟

       

      قابلیت HLC(High Light Compensation) مانند WDR و BLC با این تفاوت که نور زمینه را بیشتر کاهش داده و با فیلتر کردن نورهای اضافی در برخی مدل ها نقاط روشن پیکسل های نوری را به صورت دایره تاریک و بعضی مدل های هوشمند دوربین مداربسته تنها با فیلتر کردن نورهای اضافی تصاویر واضح و متعادلی را ایجاد میکند. در حالیکه BLC(Back Light Compensation) بررسی پیکسل های نور دریافتی را از محیط، سوژه  پس زمینه را به طور کامل تفکیک کرده و پس زمینه را به منظور نمایش بهتر بهبود میبخشد اما WDR به جای حذف نقاط پر نور تعادل را بین نقاط کم نور و پرنور برقرار می کند.

       

      فناوری HDR در دوربین مداربسته چیست؟

       

      فناوریHDR(High Dynamic Range) به معنای قابلیت دامنه دینامیک بالا می باشد که به اختلاف بین پرنورترین و کم نورترین نقاط اشاره می نماید. این فناوری به نوعی ویرایش کننده تصویر محسوب می شود بوسیله آن جزئیات تصویر را در بهترین حالت حفظ میکند و رنگ ها را به وضوح به نمایش  میگذارد.

       

      کیفیت تصویر برداری

      کیفیت تصویر جز اولین و مهم ترین ویژگی هایی است که وقتی از دوربین حرف میزنیم بهش توجه می کنیم کیفیت تصویر مستقیما به رزولوشن بستگی دارد زیرا قاعدتا هرچه کیفیت تصویربرداری و ضبط بالاتر باشد امکان نمایش تصاویر با کیفیت نیز بالاتر میرود.

      بیش تر مطالعه کنید: دوربین های مداربسته پلاک خوان

       

      سنسور تصویر

       

      سنسور تصویر(Image Sensor) یا گیرنده تصویر دوربین مداربسته امواج نوری بازتاب شده از اشیاء را به امواج الکتریکی تبدیل میکند این امواج بسته به کاربرد می تواند امواج نوری یا الکترومغناطیسی یا از انواع دیگر امواج باشد. دو نوع اصلی حسگرهای تصویر الکترونیکی عبارتند از: سنسور دارای دستگاه شارژ(CCD) و سنسور پیکسل فعال (CMOS) که در قسمت داخلی دوربین قرار می گیرند.

       

      مقایسه سنسور CMOS و CCD

       

      در حالت کلی وظیفه ی یکسانی را برای گرفتن نور و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی انجام می دهند و هم چنین هردو برمبنای فناوری MOS ساخته شده اند، پارامترهای بسیاری برای ارزیابی عملکرد یک سنسور تصویر وجود دارد اما در جدول زیر یک مقایسه کلی از این دو فناوری آورده شده است.

       

      سنسور CMOS

       

      -سنسورهای CMOS در عکاسی ثابت و کالاهای مصرفی کوچک که در آن هزینه کلی نگرانی اصلی است، غالب هستند.

       

      -ارزان تر هستند.

       

      -در دستگاه‌های باتری‌دار نسبت به CCD مصرف انرژی کمتری دارند.

       

      سنسور CCD

       

      -سنسورهای CCD برای دوربین‌های ویدئویی با کیفیت پخش بالا استفاده می‌شوند.

      -گران تر هستند.

      -در دستگاه های باتری دار مصرف انرژی بالاتری خواهند داشت.

       

      فرمت فشرده سازی

       

      اصطلاح فشرده سازی تصاویر به عملیات نرم افزاری که به کاهش حجم تصاویر ضبط شده با حفظ کیفیت گفته می شود. فرمت های مختلفی برای ذخیره سازی تصاویر مورداستفاده قرارمی گیرندکه شامل فرمت های  (H.264/H.264+/H.265/H.265+) می باشد و بسته به نوع هرکدام حجم فایل ها ذخیره شده متفاوت است با کم شدن حجم ذخیره سازی میزان و ظرفیت  هارد مورد استفاده نیز کاهش میابد به این ترتیب باعث صرفه جویی در هزینه مصرف کننده خواهد شد.

       

      تشخیص حرکت

       

      هنگامی که جسمی از دید دوربین جابه جا شود براساس تفاوت در پیکسلی که ایجاد میشود حرکت را حس میکند. همیشه میتوان در دستگاه ضبط کننده یا توسط برخی نرم افزارها حساسیت آنرا بیشتر یا کمتر تنظیم کرد.

       

      حساسیت نوری

       

      به میزان روشنایی تصویر گفته میشود به عبارتی حداقل میزان نوری است که برای دیده شدن تصویر در شب بطور واضح مورد نیاز است و با واحد لوکس(lux) سنجیده میشود.

       

      لنز

       

      یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب دوربین مداربسته لنز آن است که به دو دسته ثابت(Fixed)  و متغیر(Varifocal)  تقسیم می شوند در نوع موتور دار لنز متغیر دوربین مدار بسته میتوان بطور خودکار تنظیمات را اعمال کرد. توجه کنید دوربین با لنز ثابت گستره ی دید یکتایی را ایجاد میکند و قابلیت تنظیم بیشتر یا کمتر را ندارد در مقابل در دوربین های با لنز متغیر به دلیل فاصله ی کانونی قابل تنظیم گستره ی دید را بر حسب نیاز میتوان تنظیم کرد.

       

      دید در شب

       

      امروزه دوربین های مداربسته علاوه بر بحث نظارت برای موارد امنیتی نیز کاربرد شایانی دارد بنابراین پرواضح است قابلیت دید در شب یکی از فاکتورهای اساسی در خرید دوربین مداربسته به حساب می آید. این قابلیت توسط LED های مادون قرمز امکان پذیر شده اند شایان ذکر است امواج مادون قرمز طیفی از امواج هستند که توسط چشم انسان قابل رویت نیست اما توسط سنسورهای موجود در دوربین های مداربسته قابل شناسایی است بنابراین این دوربین ها بدون تولید نور مرئی کار فیلم برداری را با کیفیت خوبی انجام داده و از محیط ما در مقابل مجرمان محافظت میکنند.

       

      خرید دوربین مداربسته-دوربین مداربسته- قیمت دوربین مداربسته

       

      دیافراگم چیست؟

      دریچه ای در داخل دوربین مداربسته است که وظیفه ی کنترل نور وارد شونده به دوربین را انجام می دهد، همانند عملکرد مردمک و عنبیه در چشم انسان که در هنگام تابش نور به چشم برای کنترل نور ورودی تنگ و گشاد می شود این فناوری در دوربین های مداربسته نیز عملکرد مشابهی دارد بدین ترتیب هنگامی که نور در محیط کم باشد دریچه برای دریافت نور به صورت اتوماتیک گشاد می شود و برعکس وقتی نور در محیط زیاد باشد تنگ میشود در نتیجه تصاویر با کیفیت تری را دریافت و ضبط کند.

       

      Defog چیست؟

      در بسیاری از مواقع دوربین های مداربسته در محیط های خارجی مورد استفاده قرار می گیرند و شرایط آب و هوایی بر کیفیت تصاویر دوربین ها تاثیر میگذارند شرایط ویژه ای مثل هوای مه آلود را در نظر بگیرید که دوربین نمیتواند تصاویر با کیفیتی را ارائه دهد به تبع نیاز است برای چنین شرایطی از فناوری مه زدایی(Defog) در دوربین ها بهره بگیریم.

       

      Stream به معنایی است؟

      در حالت عادی دستگاه ضبط کننده یا دوربین مداربسته یک تصویر دریافت به و نمایشگر ارسال میکند که به آن جریان اصلی(Mainstream) گفته میشود اما این جریان برای انتقال تصویر در بستر اینترنت و یا شبکه کردن مناسب نیست زیرا پهنای باند زیادی را از اینترنت یا شبکه اشغال میکند و ممکن است در کل شبکه اختلال ایجاد کند، همین امر باعث شد تا متخصصان به فکر طراحی فناوری دو جریانه (Daul Stream) بیفتند. در این قابلیت دو جریان برای تصویر وجود دارد یکی تصویر اصلی برای انتقال مستقیم به نمایشگر همان Mainstrem و دیگری برای انتقال تصویر و شبکه با اندازه ی کوچکتر و حجم کمتر تحت عنوان Substream با این کار آن مشکل نیز مرتفع شد.

       

      منبع تغذیه دوربین های مداربسته؟

      همانگونه که پیداست برق مصرفی منبع تغذیه و یا آداپتور دوربین مدار بسته برق استاندارد 220 ولت است که آنرا به ولتاژ مصرفی مورد نیاز دوربین های مداربسته تبدیل می کند. این در حالی است که با پیشرفت فناوری از روش کابل کشی ساخت یافته به کمک POE(Power Over Ethernet) انتقال برق، صدا و داده برای کلیه ی تجهیزات تحت شبکه ی محدوده مورد نظر قابل انجام است اما بعضی از دوربین های وایرلس انرژی خود را از طریق باتری تامین می کند.

       

      اتصال دوربین مداربسته

      دوربین های مدار بسته در دسته بندی های گوناگونی وجود دارد فرضا میدانید مشخصات فنی دوربین های مداربسته آنالوگ و HD با دوربین های مدابسته تحت شبکه(IP)  متفاوت است به همین ترتیب در روش اتصال و نصب نیز با هم تفاوت دارند دوربین های IP بصورت تحت شبکه با تجهیزات تحت شبکه به دستگاه ضبط کننده NVR متصل میشود و دوربین های آنالوگ و HD از طریق کابل به دستگاه ضبط کننده تصاویر NVR متصل میشوند در نتیجه در هنگام خرید دوربین مداربسته به مشخصات فنی و نوع دوربین دقت شود تا دوربینی متناسب با سیستم مانیتورینگ در دسترس خریداری کنید.

       

       

      مدیر ۱۴۰۲/۰۴/۲۴