تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و IP

      مهمترین تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در عملکرد و نحوه اتصال به سایر سیستم های امنیتی است

       

      انتخاب یک سیستم نظارتی مناسب اولین قدم در تامین امنیت اماکن است. سیستم های نظارتی از نظر بستر ارتباطی به دو دسته کلی: دوربین مداربسته آنالوگ و  دوربین مداربسته IP  تقسیم می شوند. مهمترین تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در عملکرد و نحوه اتصال به سایر اجزا سیستم امنیتی است. به طور خلاصه دوربین های تحت شبکه داده های خود را به صورت دیجیتال و از طریق بستر شبکه IP یا  Internet Protocol  به دستگاه nvr ارسال و دریافت می کنند.

       

      از سوی دیگر دوربین های آنالوگ تصاویر ضبط شده را به شیوه قدیمی و از طریق کابل به دستگاه dvr منتقل می کنند. شاید در نگاه اول به نظر برسد که دوربین های آنالوگ از کیفیت و کارایی پایین تری برخوردارند، اما تا به امروز این دوربین ها همگام با تکنولوژی پیش آمده و در نمونه های جدید حتی قادر به نمایش کیفیت 4K می باشند. از این رو در این فرصت قصد داریم به مبحث تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و ip بپردازیم.

       

      انتخاب یک سیستم نظارتی مناسب اولین قدم در تامین امنیت اماکن است. سیستم های نظارتی از نظر بستر ارتباطی به دو دسته کلی دوربین های مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می شوند. مهمترین تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در عملکرد و نحوه اتصال به سایر اجزا سیستم امنیتی است.

       

      به طور خلاصه دوربین های تحت شبکه داده های خود را به صورت دیجیتال و از طریق بستر شبکه IP یا  Internet Protocol  به دستگاه NVR ارسال و دریافت می کنند. از سوی دیگر دوربین های آنالوگ تصاویر ضبط شده را به شیوه قدیمی و از طریق کابل به دستگاه DVR منتقل می کنند. شاید در نگاه اول به نظر برسد که دوربین های آنالوگ از کیفیت و کارایی پایین تری برخوردارند، اما تا به امروز این دوربین ها همگام با تکنولوژی پیش آمده و در نمونه های جدید حتی قادر به نمایش کیفیت 4K می باشند. از این رو در این فرصت قصد داریم به مبحث تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و ip بپردازیم.

       

      آنچه در ادامه می‌خوانید:

       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه از نظر سیستم

       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و آی پی از نظر کیفیت تصویر

       

      تفاوت دوربین آنالوگ و دیجیتال در رزولوشن تصویر

       

      فرق دوربین مداربسته آنالوگ یا دیجیتال از نظر بستر ارتباطی

       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در نصب و راه اندازی

       

      مقایسه دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال از لحاظ قابلیت پردازش

       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در میزان هزینه

       

      ویژگی‌های دوربین های آنالوگ و ip

       

      جمع بندی

       


       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه از نظر سیستم

       

      اصلی ترین تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه (ip) و آنالوگ در نوع ارتباط است. دوربین های مداربسته آنالوگ برای نمایش تصاویر نیاز به دستگاه واسطه ای برای تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال دارند. به همین دلیل برای کنترل، ذخیره و نمایش تصاویر از دستگاه DVR استفاده می شود. دستگاه DVR از طریق کابل کواکسیال تصاویر را از دوربین ها دریافت کرده و به صورت فایل های دیجیتال بر روی حافظه ی خود ذخیره می کند. دستگاه DVR بسته به تعداد پورت های ورودی دوربین های مداربسته، به انواع مختلف تقسیم می شود. بیشترین ظرفیت موجود قادر به پشتیبانی از 32 عدد دوربین مداربسته است. هرکدام از این دوربین ها می بایست به واسطه یک کابل جداگانه به دستگاه DVR متصل شوند.

       

      از سوی دیگر دوربین های تحت شبکه توانایی انجام پردازش های لازم را دارند و نیازی به اتصال به یک دستگاه واسط ندارند. برخلاف دوربین های آنالوگ دیگر نیازی به تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال نیست و دستگاه NVR صرفا وظیفه ی ذخیره تصاویر و مدیریت آنها را بر عهده دارد. دستگاه NVR قادر به پشتیبانی از 128 دوربین به طور همزمان است.

       

       

       تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و آی پی از نظر کیفیت تصویر

       

      همان طور که پیشتر گفته شد مهمترین تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در نوع سیگنال ارسالی است. تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال موجب کاهش کیفیت تصاویر ذخیره شده، می شود. اما دوربین های تحت شبکه تصاویر را به صورت دیجیتال ارسال می کنند و دستگاه NVR به همان شکل تصاویر را ذخیره می نماید. به همین دلیل دیگر تفاوت دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه را می توان کیفیت تصویر دانست. با توجه به عملکرد هر دو دوربین کیفیت تصویر دوربین های تحت شبکه در مقایسه با نمونه های آنالوگ به مراتب بیشتر است.

       

      تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال موجب کاهش کیفیت تصویر ذخیره شده می‌شود

       

      دیگر تفاوت دوربین آنالوگ و آی پی، زاویه دید وسیع تر، قابلیت تشخیص چهره و پلاک خوانی به واسطه ی کیفیت تصاویر دیجیتال در دوربین های IP است. همچنین از کیفیت تصویر مناسب تری در حالت زوم دیجیتال برخوردار هستند و جزئیات بیشتری را نمایش می دهند. با اینکه کیفیت تصاویر در دوربین های دیجیتال به مراتب بیشتر از آنالوگ است اما در شرایط نوری نامساعد به خوبی عمل نمی کنند. دوربین های آنالوگ به هنگام شب و شرایط نوری نامناسب بهتر عمل کرده و کیفیت تصویر قابل قبول تری را ارائه می دهند.

      بیشتر مطالعه کنید: اگر قصد خرید دوربین مداربسته دید در شب را دارید، این مقاله را از دست ندهید!؟

       

      تراکم پیکسلی و تعداد فریم های ضبط شده در دوربین های دیجیتال به مراتب بیشتر از دوربین های آنالوگ است. از این رو استفاده از دوربین های IP در فضاهای پر تردد منطقی تر به نظر می رسد. توجه داشته باشید که امکان زوم دیجیتال فقط در دوربین های IP وجود دارد و بزرگنمایی تصاویر در دوربین های آنالوگ به واسطه ی دستگاه  DVR ممکن می شود. به همین دلیل به هنگام بزرگنمایی تصاویر آنالوگ کیفیت تصویر قابل قبولی را شاهد نیستیم.

       

       

      تفاوت دوربین آنالوگ و دیجیتال در رزولوشن تصویر

       

      دیگر تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه را می توان میزان رزولوشن دانست. رزولوشن یا تراکم پیکسل های موجود در تصاویر یک عامل بسیار مهم در میزان کیفیت تصاویر است. به طور کلی دوربین های دیجیتال در مقایسه با آنالوگ از تراکم پیکسلی 6 تا 20 برابری برخوردار هستند. هرچه میزان تراکم پیکسل ها بیشتر باشد به طبع جزئیات بیشتری در تصاویر ضبط شده قابل نمایش هستند. همچنین به هنگام بزرگنمایی تصاویر با افت کیفیت کمتری مواجه می شویم. به صورت استاندارد رزولوشن دوربین های آنالوگ بر اساس استاندارد NTSC/PAL برابر با 720×480 پیکسل در هر اینچ است. این در حالی است که تراکم پیکسلی در یک دوربین IP معمولی برابر با 1920×2560 پیکسل بر اینچ می باشد که در نمونه های پیشرفته تر به مراتب بیشتر هم می شود. با توجه به این موضوع رزولوشن، فاحش ترین تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال به شمار می رود.

       

      دوربین های دیجیتال در مقایسه با آنالوگ از تراکم پیکسلی 6 تا 20 برابری برخوردار هستند.

       

       

       

      فرق دوربین مداربسته آنالوگ با دیجیتال از نظر بستر ارتباطی

       

      کلی ترین تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در نوع بستر ارتباطی برای انتقال داده ها است. دوربین های IP همانند سایر دستگاه های تحت شبکه از کابل شبکه استفاده می کنند. این مزیت امکان اتصال دوربین IP را به عنوان یکی از اجزا شبکه فراهم می کند. از این رو می توان در سطح وسیع تری از این نوع دوربین ها استفاده نمود. علاوه بر آن امکان اتصال برخی از دوربین های IP با استفاده از کابل کواکسیال نیز وجود دارد.

       

      دوربین های آنالوگ مبتنی بر تکنولوژی قدیمی تری هستند، نمونه‌های جدید تحت عنوان دوربین مداربسته hd شناخته می‌شوند که با استفاده از کابل های کواکسیال تصاویر را به صورت امواج آنالوگ به دستگاه DVR منتقل می کنند. سرعت حرکت امواج آنالوگ در مقایسه با امواج دیجیتال پایین تر است. این تفاوت فقط در کسری از ثانیه است و دچار تاخیر قابل توجه در ارسال تصاویر نمی شود.

       

       

      1-توانایی PoE

       

      برای مقایسه دوربین مدار بسته آنالوگ و دیجیتال، باید بگوییم یکی از ویژگی های بارز دوربین IP عدم نیاز به کابل کشی مجزا برای برق رسانی است. دوربین های آنالوگ به دو نو سیم کشی، یکی برای انتقال تصاویر و دیگری برای تامین برق، نیاز دارند. از این رو فاقد توانایی PoE هستند. اما دوربین های IP برای انتقال تصویر و منبع تغذیه از یک رشته کابل شبکه بهره می برند و نیازی به کابل کشی جداگانه برای برق رسانی ندارد.

       

       

      2-قابلیت بی سیم

       

      یکی از ویژگی های بارز دوربین IP عدم نیاز به کابل کشی مجزا برای برق رسانی است.

       

      تنها دوربین های IP دارای نمونه های بی سیم هستند. این نوع دوربین ها از طریق اتصال بی سیم Wifi به شبکه متصل می شوند. دوربین های بی سیم در مکان هایی که امکان کابل کشی وجود ندارد و یا از لحاظ هزینه به صرفه نیست مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال می توان از دوربین IP بی سیم در اماکن تاریخی که محدودیت کابل کشی وجود دارد، استفاده کرد.

       

       

      3-فواصل نصب

       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه از نظر توان ارسال تصاویر بدین گونه است که، دوربین IP می تواند تصاویر را تا فاصله 100 متری ارسال کند. این بدان معناست که نمی توانید دوربین مداربسته IP را در فاصله ی بیش از 100 متری نصب نمایید. البته دوربین IP در فواصل مختلف دچار کاهش کیفیت تصویر نمی شود و دلیل آن دیجیتال بودن سیگنال های آن است. از سوی دیگر می توان دوربین آنالوگ را در فاصله حداکثری 300 متر نصب نمود. اما با افزایش طول سیم کشی، از کیفیت تصاویر کاسته شده و نویز بیشتری بر آن اثر می کند.

       

      دوربین ip می تواند تصاویر ذا تا فاصله 100 متری ارسال کند.

       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در نصب و راه اندازی

       

      برای نصب دوربین آنالوگ به مقادیر زیادی کابل احتیاج است. برای هرکدام از قابلیت های انتقال تصویر و صدا، کنترل حرکتی دوربین و زوم به یک کابل جداگانه نیاز داریم. به زبان ساده تر یک کابل برای انتقال صدا، یک کابل برای انتقال تصویر و یک کابل هم برای اتصال به منبع تغذیه مورد استفاده قرار می گیرد. در دوربین IP شرایط کاملا متفاوت است. انتقال صدا و تصویر و کلیه فرایند های حرکتی مانند زوم و تغییر زاویه تنها از طریق یک عدد کابل صورت می گیرد.

       

      مقایسه دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال از قابلیت پردازش

       

      دوربین IP فقط یک سنسور ساده مانند دوربین آنالوگ نیست. بلکه قابلیت پردازش، ذخیره سازی و فشرده سازی تصاویر را دارد. از این می تواند یک رنگ خاص را در میان تصاویر تشخیص دهد. حتی قادر به تشخیص تعداد افراد موجود در کادر می باشد. همچنین می تواند وجود دود و تحرکات را به صورت هشدار اطلاع رسانی کند. از آنجا که این دوربین ها به شبکه متصل می شوند امکان کنترل آنها از راه دور وجود دارد. دوربین IP را می توان همزمان به چندین گیرنده متصل نمود.

       

      امنیت

       

      از آنجا که دوربین آنالوگ به دستگاه DVR وابسته است و تمام تصاویر بر روی این دستگاه ذخیره می گردد در برابر خطر های امنیتی آسیب پذیر تر نشان می دهد. سارقان میتوانند دوربین ها را به همراه دستگاه DVR به سرقت ببرند. همچنین تصاویر ضبط شده بر روی حافظه دستگاه از فرایند کدینگ پیچیده ای پشتیبانی نمی کنند. از این رو هکر ها به راحتی می توانند به تصاویر دسترسی داشته باشند.

       

      دوربین IP از پروتکل های شبکه پیروی می کند. از این رو از امنیت به مراتب بالاتری برخوردار است. فایل تصاویر در همان ابتدا توسط دوربین ها رمزگذاری شده، سپس به گیرنده منتقل می شود. این فرایند موجب امنیت بیشتر داده ها در حین انتقال می گردد.

       

      دوربین های IP برای مصارف تخصصی و مکان هایی که از نظر امنیتی اهمیت دارند مناسب تر هستند.

       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در میزان هزینه

       

      عمده تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در میزان هزینه ی لازم برای خرید و نصب است. با توجه به قابلیت های دوربین IP میتوان تنها دلیل استفاده از دوربین آنالوگ را قیمت مقرون به صرفه تر آن دانست. دوربین آنالوگ بسیار ارزانتر از دوربین IP است. البته می توان هزینه تمام شده را با کم کردن میزان کابل کشی کاهش داد. اما باز هم دوربین های IP از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

       

       

      ویژگی های دوربین های آنالوگ و IP

       

      تا به اینجا به طور اختصار به تفاوت های دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه پرداختیم. به طور خلاصه دوربین های آنالوگ، مقرون به صرفه، پر کاربرد و بسیار ساده هستند. این نوع دوربین های برای مناطق مسکونی، تجاری و اداری به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر دوربین های IP دارای سیستم پیشرفته تری می باشند و برای مصارف تخصصی و مکان هایی که از نظر امنیتی اهمیت دارند مناسب تر هستند. حال در ادامه مزایا و معایب هر کدام را شرح خواهیم داد.

       

       

      مزایای دوربین IP

       

      1-وجود دوربین های چند سنسوره

       

      2-فرایند نصب ساده تر

       

      3-کیفیت بسیار بالاتر تصاویر

       

      4-امنیت بالا

       

      5-امکان کنترل از راه دور

       

       

      معایب دوربین IP

       

      1-راه اندازی مشکل دستگاه nvr

       

      2-حجم بالای تصاویر ذخیره شده

       

      3-نیاز به آشنایی جزیی با علم شبکه

       

       

      معایب دوربین آنالوگ

       

      1-کیفیت پایین تصاویر

       

      2-زاویه دید محدود

       

      3-نیاز به کابل کشی فراوان

       

      4-امنیت پایین

       

      دوربین های آنالوگ، مقرون به صرفه، پر کاربرد و بسیار ساده هستند.

       

      جمع بندی

       

      برای کسب بهترین نتیجه باید دوربین مداربسته را بر اساس نوع نیاز خود انتخاب کنید. تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه بسیار است و هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. از این رو باید بر اساس مکان مورد استفاده و میزان بودجه یکی از مدل های آنالوگ یا IP را خریداری نمایید. یکی از راهکار ها برای تعیین نوع دوربین مناسب توجه به زیر ساخت های موجود است. به عنوان مثال در صورت وجود سیم کشی آنالوگ در ساختمان می توانید از دوربین آنالوگ استفاده کنید. لازم به ذکر است که برخی از دستگاه های DVR دارای پورت شبکه برای اتصال به دوربین IP نیز می باشند. این قابلیت به شما امکان استفاده از دوربین های مبتنی به سیستم جدیدتر را بدون نیاز به اعمال تغییر در ساختار سیستم نظارتی، فراهم می کند.

       

      تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در قابلیت ها و امکانات بسیار است. به امکانات و قابلیت های هر دو نوع دوربین توجه کنید. دوربین IP دارای امکاناتی چون پلاک خوانی خودرو، تشخیص چهره و تحرکات و... است. اگر به این قابلیت ها احتیاج دارید بهتر است از دوربین IP استفاده کنید. تفاوت دوربین های آنالوگ و ip در نحوه نصب چندان زیاد نیست. راه اندازی هر دو سیستم باید توسط فردی متخصص و حرفه ای صورت گیرد. در هنگام نصب باید نقاط کور و زوایای دید را تشخیص دهید و بر اساس آنها اقدام به نصب سیستم امنیتی و نظارتی نمایید. 

      مدیر ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟