اجزای دوربین مداربسته

      دوربین مداربسته برای عموم مردم به امری مهم مبدل گشته است، که هرکدام از سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال تجهیزات سیستم دوربین مداربسته مختص خود را دارند.

       

      هریک از این اجزای دوربین مداربسته عملیات ویژه‌ای را در راستای ایجاد تصویر مطلوب انجام می‌دهند بنابراین تحقیقات لازم را داشته باشید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه، دوربین با کیفیت و کارایی مناسب را نیز انتخاب نمایید. در این مقاله به اجزای کامل دوربین مداربسته می‌پردازیم.

       

       

      فهرست مطالب:

       

       اجزای دوربین مداربسته آنالوگ

       

      اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه

       

      تجهیزات مشترک مورد نیاز برای نصب

       

      سایر تجهیزات موردنیاز

       

      جمع بندی

        


       

       

      اجزای دوربین مداربسته آنالوگ

       

      اجزای دوربین های مداربسته آنالوگ در سال‌های متمادی در بیشتر مکان مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به همین دلیل در بیشتر نقاط جهان غالبا این نوع دوربین مداربسته وجود دارد.

       

      آن‌ها عملکرد ساده‌ای دارند و تصاویر ویدئویی را به جای انتقال به یک مانیتور یا دستگاه ذخیره‌ساز در مکان دیگری در محل ذخیره می‌نمایند.

       

      اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته مورد نیاز جهت اجرا و پیاده سازی به صورت زیر است:

       

       

      1-دوربین مداربسته آنالوگ

       

      دوربین های مداربسته آنالوگ تا حداکثر رزولوشن تصویر 8 مگاپیکسل در مقایسه دوربین مداربسته ip کیفیت به نسبت پایین‌تری را دارند، با توجه به تعداد کانال موجود در دستگاه dvr یک سیستم آنالوگ می‌تواند اجزای مختلف دوربین های مداربسته آنالوگ را به صورت زیر دارا باشد.

       

       

      2-دستگاه dvr

      از اجزای اصلی دوربین مداربسته آنالوگ می توانیم دستگاه dvr را نام ببریم

      دستگاه dvr به معنای ضبط دیجیتال ویدئو (digital video recorder) با تبدیل سیگنال ویدئویی آنالوگ به دیجیتال و فشرده سازی امکان ذخیره‌سازی روی هارد را فراهم می‌کند، همچنین بسته به حجم داده‌ها و تعداد کانال‌های دریافتی از دوربین، یک یا چند هارد مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه‌ها علاوه بر حالت اتصال مستقیم می‌تواند تحت شبکه و در بستر اینترنت امکان پخش و بازپخش تصاویر را برای کاربران مهیا نماید.

       

      پیش از دستگاه ضبط کننده دیجیتالی (Digital Video Recorder) یا به اصطلاح دستگاه dvr، استفاده از ضبط کننده‌های آنالوگ که از نوارهای ویدئویی برای ذخیره استفاده می‌کردند رایج بود. از زمانیکه این مورد از اجزا دوربین مداربسته جایگزین ضبط کننده‌های آنالوگ شدند، می‌توانید ویدئوهای آنالوگ دریافتی از دوربین را به فرمت دیجیتال تبدیل و همچنین می‌توانید فریم بر ثانیه (fps=frame per second) و وضوح موردنظر خود را جهت ذخیره فیلم در هارد دیسک dvr خود تنظیم نمایید.

       

      هنگامی که فضای ذخیره سازی دستگاه به حداکثر ظرفیت خود رسید، داده‌ها برروی قدیمی‌ترین ویدئو ذخیره شده قرار می‌گیرد. بسته به تعداد دوربین مداربسته و فضای ذخیره سازی موجود این گزینه تاریخچه‌ای از ویدئوهای ضبط شده در یک هفته، یا یک ماه و حتی مدت زمان‌های بیشتری را ارائه نماید.

       

       

      3-کابل تصویر

       

      کابل تصویر از اجزای دوربین مداربسته آنالوگ است که در آنتن منازل مسکونی و سازمان‌های مختلف بیشتر مشاهده می‌شوند. در این نوع از کابل داده‌ها از هسته مرکزی عبور میکنند، شیلد و عایق در مقابل از بین رفتن داده‌ها و تداخلات از داده‌ محافظت می‌کنند. بنابراین برای انتقال تصاویر در دوربین های مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD نیز از کابل‌های کواکسیال  (coaxial)  استفاده می‌شود که براساس مواد مغزی و شیلد انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین آنها RG59 و RG45 است که برای انتقال تصویر از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

       

      کابل RG59 به دلیل تعداد و قطر بیشتر رشته‌ها کابل پرکاربردتری است، همچنین امکان انتقال سریع و بدون نویز به گیرنده را مهیا می‌کند. در مقابل کابل RG45 دارای 8 پین و پوزیشن است که برای جلوگیری از شل شدن یا جداشدن ناگهانی کابل قطعه پلاستیکی منعطفی به نام تب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

       

       

      4-فیش و اتصالات

       

      اهمیت اجزای دوربین های مداربسته زیر همچون فیش و از اتصالات اصلی نیست. برای اتصال کابل تصویر دوربین مداربسته آنالوگ به دستگاه DVR حداقل دو فیش BNC، و برای اتصال میکروفون به دستگاه DVR به فیش AV نیاز است، که ممکن است از طریق BNC نیز متصل گردد. همچنین درصورتیکه فاصله مکان نصب آداپتور از دوربین مداربسته زیاد باشد برای رساندن برق لازم است از فیش آداپتوری یا DC هم برای مورد استفاده قرار گیرد.

       

       

      اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه

      سرور از اجزای اصلی سیستم دوربین مداربسته

      1-دوربین مداربسته ip

       

      دوربین مداربسته ip یا تحت شبکه امروزه پیشرفته‌ترین و در دسترس‌ترین نوع از دوربین های مداربسته به حساب می‌آیند. و به لحاظ عملکرد بسیار شبیه همتای آنالوگ خود هستند اما با کارایی و قابلیت‌‌های بسیار بیشتر.

       

      این تجهیزات وضوح و رزولوشن بالای تصاویر خود را وام دار کیفیت بالای دوربین خود هستند. همچنین انعطاف پذیرتر هستند و دارای گزینه‌هایی مانند زوم از راه دور، چرخش و تغییر موقعیت نیز هستند.

       

      از آنجاییکه آنها قابلیت‌هایی در بستر اینترنت دارند، می‌توانید در مرورگر وب یا تلفن هوشمند خود مشاهده کنید. همچنین این امکان را می‌دهند تا اگر دوربین چیز عجیب و غریب را ضبط کرد نوتیفیکیشن برایتان ارسال نماید.

       

      به عنوان مثال، اگر در ساعت 3 صبح حرکتی در انبار کسب و کارتان وجود داشت، میتوانند فورا پیامی را برایتان ارسال نمایند. بنابراین میتوانید از راه دور فعالیت مشکوک را از طریق تلفن هوشمند خودتون تماشا کنید.

      این دوربین های امنیتی پیشرفته و مدرن در ازای قیمت گرانتری که دارند مزایای بسیاری را برای کابران فراهم میکنند.

       

       

       2-دستگاه nvr یا سرور

       

      دستگاه nvr به معنی دستگاه ضبط کننده ی ویدئویی (network video recorder) است، و مشابه دستگاه dvr تصاویر دریافتی از دوربین های تحت شبکه را پردازش، مدیریت و ضبط میکنند .

       

      و براساس تعداددوربین های موردنیاز جهت راه اندازی سیستم نظارت تصویری دستگاه های 4، 8، 9، 16 و 32 کانال برای انتخاب موجود است، دوربین های مداربسته ip برای اتصال مستقیم به دستگاه کاملا سازگار هستند. با این وجود برای جلوگیری از کابل کشی اضافه و صرفه جویی در هزینه‌های پروژه از طریق روتر یا سوئیچ شبکه به دوربین مداربسته متصل می‌شوند. و شما می‌توانید از طریق وب و یا نرم افزار موبایل با گوشی هوشمند خودتون به ویدئوهای دستگاه nvr دسترسی داشته باشید.

       

       

      3-سوئیچ شبکه

       

      سوئیچ شبکه یکی از اجزای دوربین های مداربسته است که استفاده از آن باعث جلوگیری از کابل کشی های شلوغ میشود و انواع مختلفی دارد که از آن جمله میتوان به سوئیچ POE نام برد با استفاده از این سوئیچ داده و برق از طریق کابل شبکه انتقال می یابد و دیگر نیاز به استفاده کابل کشی جداگانه برای تامین برق نخواهد بود.

       

       

      4-کابل شبکه

       

      از اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه میتوان کابل شبکه را نام ببریم که انواع مختلفی دارد برای هر کابل سوکت متناسب خودش انتخاب شود سیستم تحت شبکه این امکان را می دهد که بدون نیاز به سیم کشی ارتباط بین دوربین و دستگاه از طریق وای فای برقرار کند.

       

       

      5-سوکت و اتصالات شبکه

       

      سوکت شبکه در واقع از اجزای دوربین مداربسته به برای مخابره داده‌ها به وسیله الکترونیکی دیگر از طریق متصل شدن به نقاط انتهایی کابل متصل می‌شوند و عملکرد موثری در عملکرد کلی سیستم ایفا می‌کند.

      بیشتر مطالعه کنید: تفاوت دستگاه dvr و nvr چیست؟

       

      تجهیزات مشترک مورد نیاز برای نصب

       

       

      1-داکت

       

      از دیگر اجزای دوربین های مداربسته که برای محافظت از سیم کشی دوربین های مداربسته در محیطهای بسته استفاده می شود.

       

       

      2-لوله فلکسی و فلزی

       

      از تجهیزات مورد استفاده در اجرای نصب دوربین های مداربسته لوله فلکسی با جنس پلاستیکی یا فلزی است که باعث محافظت، نظم و زیبایی در اجرای پروژه می‌گردد، در مقابل لوله فلزی غیرمنعطف هستند و درصورت استفاده ضمن محافظت دسترسی به کابل‌ها محدود می‌گردد.

       

       

      4-باکس پلاستیکی

       

      از این قطعه برای محافظت از آداپتور و متعلقات ان استفاه می‌شود.

       

       

      4-پایگاه مانیتورینگ و نمایشگر

       

      از مهمترین موارد از اجزاء دوربین مداربسته میتوان به مشاهده تصاویر و ویدئوهای ضبط شده توسط نمایشگر و یا مانیتور اشاره نمود. تصمیم گیری در مورد تعداد مانیتورهای موردنیاز بستگی به این دارد که چه چیزی را در کدام ناحیه می‌خواهید تحت نظارت قرار دهید.

       

      در دیدکلی اگر قرار نیست، محدوده و تجهیزات در مقیاس بزرگ را رصد کنید، بیش از 3 یا 5 مانتیور احتیاج نخواهید داشت. این درحالی است که اگر مایحتاج شما تغییر کرد، میتوانید به راحتی مانیتورهایی را اضافه و کم کنید تا به تناسب مورد نظر خود برسید.

       

       

      5-منبع تغذیه یا آداپتور

      منیج تغذیه یا آداپتور از اجزای دوربین مداربسته

      منبع تغذیه (Power Supply) دستگاهی الکتریکی است که با استفاده از مبدل سوئیچینگ تعبیه شده برق 220 ولت AC شهر را به 12 ولت DC که برق مورد نیاز مصرف‌کننده دوربین است تبدیل می‌نماید.

       

      توجه کنید درصورتیکه برق با کیفیت مناسب در اختیار دوربین مداربسته قرار نگیرد نمی‌توانیم انتظار تصویر با کیفیتو حتی عملکرد صحیح سایر اجزای داخلی دوربین مداربسته را انتظار داشته باشیم.

       

       

      6-هارد دیسک

       

      سیسم امنیتی دوربین مداربسته شما دقیقا به خوبی سیستم ذخیره سازی پشتیبان و هارد دیسک ما است. دستگاه ذخیره سازی قادر به ضبط، ذخیره سازی و باز پخش بدون وقفه ویدئوها از فیدهای مختلف باشد.

       

      هارد دیسک‌های معمولی که در رایانه‌های شخصی و لپ تاپ‌ها استفاده می‌گردند، برای رفع نیازهای ذخیره سازی دوربین های مداربسته به اندازه کافی مجهز نیستند. بنابراین برای ذخیره سازی با قابلیت اطمینان و امنیت بالا هارد از اجزای اصلی دوربین مداربسته جهت ذخیره سازی از موارد قوی بسیار حیاتی و مهم است.

       

       

      7-ماوس و کیبورد

       

      برای انجام تنظیمات و پیمایش نرم افزاری در دوربین های مداربسته نیاز به ماوس و کیبورد نیز داریم.

       

       

      سایر تجهیزات موردنیاز

       

       

      1-دستگاه UPS

       

      دستگاه UPS (Uninterruptible Power Supply) معادل برق اضطراری انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند و می‌تواند در زمان قطعی برق تجهیزات و دستگاه‌ها را تامین نماید.

       

       

      2-میکروفون

       

      در صورتیکه خود قابلیت ضبط صدا وجود نداشت، از میکروفون جانبی که کیفیت ضبط بالاتری را نیز نسبت به میکروفون داخلی دارند. با این تفاوت که در دوربین تحت شبکه می‌توان به خود دوربین متصل نمود اما جهت ضبط صدا با میکروفون خارجی در دوربین مداربسته آنالوگ میکروفون به دستگاه dvr متصل می‌گردد.

       

       

      3-رک

       

      رک محفظه‌های دارای درب هستند که برای محافظت از دستگاه‌های nvr و dvr مورد استفاده قرار می‌گیرند و در دو نوع ایستاده و دیواری موجود هستند.

       

      بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با دوربین های مداربسته

       

      جمع بندی

       

      در این مطلب تلاش کردیم،  اجزای کامل دوربین مداربسته را نام ببریم، اگرچه توجه نمایید که برای راه اندازی یک سیستم دوربین مداربسته الزاما به تمام این اجزاء نیاز نیست. ساده ترین سیستم نظارت تصویری برای اینکه 24 ساعته ضبط کند، تنها به یک دوربین مداربسته آنالوگ احتیاج داشته باشید.

       

      یا فقط با یک عدد دوربین مداربسته ip قادر هستید تصویر درب ورودی را بصورت آنلاین روی تلفن همراه هوشمند خودتون تماشا کنید؛ با این وجود، داشتن سیستم دوربین مداربسته برای کسب و کار و منزل بسیار حائز اهمیت است، همه افراد برای بهبود سیستم نظارت تصویری خود نیاز به سرمایه گذاری جهت ایجاد سیستم نظارت تصویری صرف و یا ذخیره فیلم ویدئویی دارند.

       

      مدیر ۱۴۰۱/۱۰/۱۸