محاسبه پهنای باند دوربین مداربسته

      دوربین مدار بسته (Closed Circuit Television) یک سیستم امنیتی مهم است که برای نظارت و ثبت فعالیت در فضاهای عمومی و خصوصی استفاده می شود. و برای اطمینان از نظارت موثر بر فیلم های ویدئویی با کیفیت بالا متکی هستند و کیفیت این فیلم تا حد زیادی به پهنای باند موجود بستگی دارد. پهنای باند به مقدار داده‌ای اطلاق می‌شود که می‌تواند در یک زمان معین از طریق یک شبکه منتقل شود و پهنای باند مورد نیاز دوربین مدار بسته، مقدار داده مورد نیاز برای انتقال فیلم با کیفیت بالا است.

      مفهوم پهنای باند چیست؟

      در این مقاله از هامین، پهنای باند دوربین مداربسته IP را تعریف می‌کنیم و اهمیت آن را در رابطه با عملکرد سیستم بررسی می‌کنیم. ما همچنین یک نمای کلی از عوامل موثر برای بهینه سازی پهنای باند دوربین های IP اهمیت و نحوه محاسبه آن جهت دریافت بهترین کیفیت ویدئو ارائه خواهیم کرد هدف این مقاله، راهنمایی خوانندگان در مورد نحوه اندازه گیری پهنای باند دوربین IP و بهینه سازی تنظیمات دوربین مداربسته تحت شبکه برای عملکرد بهینه است بنابراین در پایان مطالعه این مطلب، درک بهتری از  تأثیر آن بر عملکرد سیستم امنیتی خود خواهید داشت.

       

      آنچه در ادامه میخوانید:

      پهنای باند در دوربین مداربسته چیست؟

      آیا یک دوربین مداربسته تحت شبکه دائما از پهنای باند استفاده ‌می‌کند؟

      چرا پهنای باند دوربین مداربسته ip مهم است؟

      محاسبه پهنای باند دوربین مداربسته ip

      چگونه پهنای باند اینترنت خود را اندازه‌گیری کنیم؟

      خلاصه کلام و جمع بندی

       

      پهنای باند در دوربین مداربسته چیست؟

      پهنای باند دوربین مداربسته به مقدار داده مورد نیاز برای انتقال فیلم با کیفیت بالا از دوربین به دستگاه نظارت یا سیستم ذخیره سازی اشاره دارد. هرچه کیفیت ویدیو بالاتر باشد، پهنای باند بیشتری برای انتقال آن لازم است.

      مفهوم پهنای باند در دوربین مداربستهمقدار پهنای باند مورد نیاز دوربین مدار بسته به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولاً، تعداد فرستنده‌های موجود در سیستم می‌تواند بر نیازهای پهنای باند تأثیر بگذارد. هر چه تعداد موجود در سیستم بیشتر باشد، پهنای باند مورد نیاز برای انتقال فیلم از همه آنها نیز بیشتر می‌شود. ثانیا، وضوح تصویر می تواند بر میزان پهنای باند مورد نیاز تأثیر بگذارد. وضوح بالاتر فیلم‌های دقیق‌تری تولید می‌کنند، اما به پهنای باند بیشتری نیز برای انتقال داده ها نیاز دارند. نرخ فریم نیز می تواند بر پهنای باند مورد نیاز تأثیر بگذارد. نرخ فریم بالاتر ویدیوی روان‌تری تولید می‌کند، اما برای ارسال در ثانیه به داده‌های بیشتری نیاز دارد. در نهایت، نوع فناوری فشرده‌سازی مورد استفاده نیز می‌تواند بر نیازهای پهنای باند تأثیر بگذارد.

      بیشتر بخوانید: آشنایی با دوربین مداربسته

       

      آیا یک دوربین مداربسته تحت شبکه دائما از پهنای باند استفاده ‌می‌کند؟

      خیر، همیشه از پهنای باند استفاده نمی کنند، بلکه فقط زمانی که به طور فعال داده‌ها را از طریق شبکه انتقال می دهند، استفاده می کنند. این می تواند زمانی رخ دهد که به دوربین از راه دور دسترسی داشته باشید یا زمانی که در حال ضبط فیلمی است که روی سرور یا یک دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) ذخیره می شود.

      با این حال، حتی زمانی که به طور فعال داده‌ها ارسال نمی‌گردد، ممکن است همچنان پهنای باندی برای کارهایی مانند حفظ اتصال به شبکه یا ارسال به‌روزرسانی‌های وضعیت دوره‌ای استفاده کند. این میزان استفاده از پهنای باند معمولاً ناچیز است و نباید تأثیر قابل توجهی بر عملکرد شبکه داشته باشد.

      مقدار مصرفی پهنای باند دوربین مداربسته IP وابسته به تنظیمات دوربین می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، افزایش وضوح یا نرخ فریم دوربین معمولاً منجر به استفاده از پهنای باند بالاتر می‌شود. استفاده از کدک یا الگوریتم فشرده سازی پیشرفته تر نیز ممکن است استفاده از پهنای باند را افزایش دهد. علاوه بر این، برخی ویژگی‌ها مانند تشخیص حرکت یا تجزیه و تحلیل ویدئویی ممکن است به پهنای باند بیشتری برای انتقال داده‌های لازم برای این عملکردها نیاز داشته باشند.

      برای به حداقل رساندن استفاده از پهنای باند، مهم است که تنظیمات را به دقت در نظر بگیرید و آنها را بر اساس نیازهای خاص سیستم نظارت تنظیم کنید. با انتخاب رزولوشن مناسب، نرخ فریم، کدک و تنظیمات فشرده سازی، کاربران می توانند عملکرد دوربین را بهینه کنند و در عین حال استفاده از پهنای باند شبکه را به حداقل برسانند.

       

      چرا پهنای باند دوربین مداربسته ip مهم است؟

      دلیل اهمیت پهنای باند دوربین مداربسته ip چیستهمانطور که سیستم‌های نظارت تصویری به طور فزاینده‌ای رایج می‌شوند، درک پهنای باند مورد نیاز دوربین‌ های IP مهم‌تر از همیشه می‌شود. پهنای باند دوربین مداربسته IP به‌عنوان مقدار داده‌ای که در یک شبکه در هر واحد زمان منتقل می‌شود، تعریف می‌شود و نقش مهمی در عملکرد این تجهیز دارد. در این مقاله، اهمیت اندازه‌گیری پهنای باند دوربین IP و چگونگی تأثیر آن بر عملکرد را بررسی خواهیم کرد. همچنین مروری کوتاه بر عواملی که بر استفاده از پهنای باند دوربین مداربسته تأثیر می‌گذارند، مانند وضوح، نرخ فریم، کدک و فشرده‌سازی ارائه می‌کنیم و هدف این مقاله را توضیح می‌دهیم، که به خوانندگان کمک می‌کند تا بدانند چگونه پهنای باند دوربین IP را اندازه‌گیری و برای حداکثر عملکرد بهینه کنند.

      پهنای باند دوربین مدار بسته عاملی حیاتی است که بر کیفیت فیلم‌های ضبط شده تاثیر می‌گذارد. پهنای باند ناکافی می‌تواند منجر به فیلم‌های ویدیویی تار یا بی‌کیفیت شود که شناسایی افراد یا اشیاء ضبط‌شده را دشوار می‌کند. این موضوع می‌تواند برای سیستم‌های نظارتی که برای اهداف شناسایی و ردیابی به فیلم‌های ویدئویی با کیفیت بالا متکی هستند، مشکل مهمی باشد.

      پهنای باند دوربین مدار بسته کافی برای نظارت تصویری موثر ضروری است زیرا امکان ضبط فیلم واضح و دقیق را فراهم می‌کند که می‌تواند برای اهداف تحقیق و شواهد استفاده شود. فیلم‌های ویدئویی با کیفیت بالا اطلاعات زیادی را ارائه می‌کنند که می‌تواند به بازرسان کمک کند مظنونان احتمالی را شناسایی ، حرکات آنها را ردیابی و جدول زمانی رویدادها را تعیین کنند. بدون پهنای باند مورد نیاز دوربین مدار بسته، این شواهد ممکن است از بین بروند یا به خطر بیفتند و حل جرایم و پاسخگویی مجرمان را دشوارتر کند.

      در صورتیکه پهنای باند موردنیاز دوربین مداربسته تامین نشود همچنین می‌تواند منجر به رویدادها یا اقدامات از دست رفته در ناحیه تحت نظارت شود. این می‌تواند به ویژه برای سیستم های امنیتی که نیاز به گرفتن تمام فعالیت ها در زمان واقعی دارند مشکل ساز باشد. پهنای باند در دوربین مداربسته اگر به حدکافی نباشد می تواند باعث تأخیر در ارسال فیلم دریافتی شود که می تواند منجر به رویدادهای از دست رفته و به خطر افتادن امنیت شود.

      به طور خلاصه، تا به اینجا متوجه شدیم که پهنای باند دوربین مدار بسته یک عامل مهم در اثربخشی سیستم‌های امنیتی است. بدون تامین پهنای باند موردنیاز دوربین مداربسته، کیفیت فیلم‌برداری می‌تواند به خطر بیفتد و تلاش‌های نظارتی با مشکل مواجه شود.

       

      محاسبه پهنای باند دوربین مداربسته ip

      دانستن نحوه محاسبه پهنای باند دوربین‌های IP بسیار مهم است، به خصوص اگر نیاز به انتقال برای نظارت از راه دور از طریق دستگاه‌های تلفن همراه وجود دارد. در این بخش قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که : "مصرف پهنای باند دوربین مداربسته ip چقدر است؟" بهمین دلیل نیاز به دانستن مفهوم پهنای باند و میزان mbps خواهید داشت.

      سیگنال فرکانسی پهنای باندواحد اندازه‌گیری پهنای باند

      اولین چیزی که باید یاد بگیرید این است که کدام واحدها برای اندازه گیری سرعت ترافیک داده در شبکه های دیجیتال استفاده می شوند.

      هنگامی که در مورد استفاده از پهنای باند دوربین های مداربسته IP یا هر سیستم دیجیتال دیگری که داده‌ها را از طریق یک شبکه کامپیوتری یا اینترنت منتقل می‌کند صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که چگونه مقدار داده‌ای در واحد زمان ارسال یا دریافت می‌شود، اینجا در مورد مقدار کمی به واحد بیت در ثانیه(bps) صحبت می‌کنیم.

      درباره اصطلاح بیت نگران نباشید، این واحد اطلاعات دیجیتالی است که با 0 یا 1 نشان داده می‌شود، در این مرحله فقط باید بدانید که این عبارت در مورد داده‌هایی است که از طریق شبکه منتقل می‌شود و برای پهنای باند بیشتر نیاز به تعداد بیت بیشتری نیز خواهید داشت.

      تصویر زیر را ببینید که در آن یک دوربین IP به یک injector PoE است که دوربین را تغذیه می‌کند که به نوبه خود به لپ تاپ متصل است. مقداری از داده‌ها (بیت‌ها) از دوربین IP به لپ تاپ منتقل می‌شود و با استفاده از نرم افزار تسک منیجر (task manager) می‌توان پهنای باند را اندازه گیری کرد.

      پهنای باند دوربین مداربسته ip

      هنگام انتقال ویدئو از به دستگاه nvr یا تلفن همراه در اینترنت، از عباراتی مانند 256 کیلوبیت بر ثانیه، 500 کیلوبیت بر ثانیه، 1 مگابیت در ثانیه و غیره استفاده می‌کنیم. این اعداد به میزان اطلاعات انتقالی در هر ثانیه بین دستگاه‌ها اشاره دارد.

      وقتی می گوییم پهنای باند 256 کیلوبیت بر ثانیه است، یعنی در هر ثانیه 256000 بیت ارسال می شود، زیرا بر اساس جدول بین المللی پیشوندهای اس آی(SI) K نشان دهنده 1000 است و حتی می توانیم به روش دیگری مانند 256000 بیت در ثانیه بنویسیم، اما این فقط کار را دشوارتر می کند. بهتر است بنویسید یا بگویید 256 کیلوبیت بر ثانیه (256 کیلوبیت در ثانیه). به همین ترتیب، می‌توانیم از M برای نشان دادن 1000000 (یک میلیون) استفاده کنیم، بنابراین وقتی می‌گوییم سرعت پهنای باند ارتباط شبکه 1 مگابیت بر ثانیه است، در عمل می‌گوییم که در هر ثانیه یک میلیون بیت از طریق این لینک می‌تواند تردد کند.

      بنابراین برای اطمینان از حد نصاب پهنای باند مورد نیاز برای کار عادی سیستم باید پهنای باند مصرفی را در نقاط بخصوص شبکه اندازه‌گیری نمائیم.

      اگر پهنای باند موجود کافی نیست، باید از پیوندهای شبکه/اینترنت سریعتر استفاده کنیم یا میزان پهنای باندی را که از طریق سیستم عبور می کند کاهش دهیم. تصویر زیر یک دوربین IP متصل به یک روتر را نشان می‌دهد که به نوبه خود به یک لپ تاپ و یک  دستگاه NVR متصل است. باید بدانید چه مقدار پهنای باند بین دوربین IP و همه دستگاه ها و همچنین ترافیک لینک اینترنت استفاده می‌شود.

      باید بدانید چه مقدار پهنای باند بین دوربین ip و همه دستگاه ها همچنین ترافیک لینک اینترنت استفاده می‌شود

      هنگام نصب دوربین IP می توانید میزان مصرف پهنای باند را با توجه به تنظیم کیفیت پخش ویدئو دوربین مشاهده کنید، زیرا هر چه کیفیت (رزولوشن، نرخ فریم در ثانیه و فشرده سازی) بیشتر باشد، استفاده از پهنای باند بیشتر می شود. عوامل دیگری مانند میزان حرکت و شلوغی صحنه تصاویر نیز می‌تواند بر نتیجه استفاده از پهنای باند تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که به دقت محاسبات و آزمایش‌ها را انجام دهید تا از پهنای باند مورد نیاز پروژه خود مطمئن شوید.

      در تصویر زیر نمونه ای از دوربین IP را مشاهده کنید که نشان می دهد حداکثر پهنای باند مورد استفاده 2048 کیلوبیت در ثانیه (2 مگابیت بر ثانیه) است تا ویدیو را با وضوح 1920x1080 با نرخ فریم 15 فریم بر ثانیه و فشرده سازی متوسط با استفاده ازh.264   CODECنمایش دهد.

       

      در تصویر زیر نمونه ای از دوربین IP را مشاهده کنید که نشان می دهد حداکثر پهنای باند مورد استفاده 2048 کیلوبیت در ثانیه (2 مگابیت بر ثانیه) است تا ویدیو را با وضوح 1920x1080 با نرخ فریم 15 فریم بر ثانیه و فشرده سازی متوسط با استفاده ازh.264   CODECنمایش دهد.

      این اطلاعات توسط خود دوربین IP همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است ارائه می شود (منو با توجه به برندها و مدل های مختلف متفاوت است) و با اندازه گیری با نرم افزار نصب شده بر روی کامپیوتر قابل تایید است.

       

      محاسبه پهنای باند دوربین مداربسته ip با نرم افزار تسک منیجر ویندوز

      اگر نرم افزار خاصی برای اندازه گیری پهنای باند مصرفی دوربین مداربسته IP خود سراغ ندارید، می توانید با کلیک راست بر روی نوار پایین و انتخاب "Task Manager" در منوی شناور از Task Manager ویندوز استفاده کنید.

      اگر نرم افزار خاصی برای اندازه گیری پهنای باند مصرفی دوربین مداربسته IP خود سراغ ندارید، می توانید با کلیک راست بر روی نوار پایین و انتخاب "Task Manager" در منوی شناور از Task Manager ویندوز استفاده کنید.

       

      در منوی شبکه (network) میتوانید میزان پهنای باند استفاده شده در لحظه را مشاهده کنید، در تصویر زیر توجه داشته باشید از طریق لپ تاپ تصویری دریافت نمی‌گردد درصورتیکه از طریق اینترنت اکسپلورر یا روش دیگری متصل گردد پهنای باند دوربین مداربسته ip در بخش recieve به جای عدد 32kbps تصویر زیر Task Manager نمایش داده‌می‌شود. (اگر از طریق اینترنت اکسپلورر تصویر دریافتی را فرا خوانی کرده باشید باید میزان مصرف داده را در اینترنت اکسپلورر دقت نمائید)

       

      اطمینان حاصل کنید که رابط صحیح را اندازه گیری می کنید و ترافیک دیگری به جز پهنای باند دوربین مداربسته وجود ندارد، در غیر این صورت اندازه گیری درست نخواهد بود.

       

      این یک روش بسیار ساده و عملی برای اندازه گیری پهنای باند مصرفی دوربین مداربسته ip است، هنگامی که تصویر دریافتی در رایانه نمایش داده می شود، این ترافیک قابل اندازه گیری است.

      هنگام اندازه گیری ترافیک شبکه مراقب باشید زیرا گزینه ای برای اندازه گیری آنچه از طریق رابط اترنت وارد می شود (که کابل شبکه به آن متصل است) وجود دارد زیرا گزینه دیگری برای اندازه گیری ترافیک شبکه از طریق رابط Wi-Fi وجود دارد، بنابراین لطفاً این کار را انجام ندهید.

      اطمینان حاصل کنید که رابط صحیح را اندازه گیری می کنید و ترافیک دیگری به جز پهنای باند دوربین مداربسته وجود ندارد، در غیر این صورت اندازه گیری درست نخواهد بود.

        

      محاسبه پهنای باند دوربین مداربسته ip با نرم افزار حرفه‌ای 

      می توانید از نرم افزارهای حرفه‌ای برای اندازه‌گیری پهنای باند استفاده کنید، تعداد زیادی از آنها در اینترنت موجود است، برخی رایگان و برخی دیگر پولی هستند.

      من از Netlimiter برای تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه استفاده می‌کنم زیرا به شما امکان می‌دهد تا میزان استفاده از پهنای باند را در هر برنامه مشاهده کنید، یعنی می توانید بدانید که اینترنت اکسپلورر، گوگل کروم، نرم افزار نظارت یا هر پهنای باند دیگری به صورت جداگانه استفاده می‌کنند.

      من از Netlimiter برای تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه استفاده می‌کنم زیرا به شما امکان می‌دهد تا میزان استفاده از پهنای باند را در هر برنامه مشاهده کنید

      توصیه می‌شود از نرم افزارهای حرفه‌ای برای سنجش میزان استفاده از شبکه‌ها استفاده کنید تا بتوانید کنترل بیشتری بر آنچه در شبکه خود استفاده می شود داشته باشید.

      Netlimiter قادر به شناسایی فرآیندهایی است که از پهنای باند شبکه استفاده می کنند و پورت های دستگاه چیست که برای تشخیص مشکلات احتمالی بسیار مفید است.

      این ابزار کارآمد رو به صورت رایگان از لینک زیر دریافت و نصب کنید.

       

       

      چگونه پهنای باند اینترنت خود را اندازه‌گیری کنیم؟

      پس از اندازه‌گیری پهنای باند مصرفی دستگاه‌ها، اگر می‌خواهید از راه دور از طریق موبایل تصاویر سیستم نظارت تصویری را مشاهده کنید، لازم است از وجود پهنای باند اینترنت مورد نیاز برای ترافیک خارجی اطمینان حاصل کنید.

      اندازه گیری پهنای باند اینترنت بسیار ساده است، کافی است با تایپ آدرس https://speedtest.net در مرورگر اینترنت مانند Google Chrome یا Internet Explorer از سرویس Speedtest.net استفاده کنید.

      نمونه ای از اندازه گیری پهنای باند اینترنت را در زیر ببینید که در آن ارتباطی با دانلود 18.25مگابیت در ثانیه و آپلود هم به از بارگذاری کامل به همین صورت نمایش داده خواهد شد.

      پس از اندازه‌گیری پهنای باند مصرفی دستگاه‌ها، اگر می‌خواهید از راه دور از طریق موبایل تصاویر سیستم نظارت تصویری را مشاهده کنید، لازم است از وجود پهنای باند اینترنت مورد نیاز برای ترافیک خارجی اطمینان حاصل کنید.

      بدیهی است که ارسال جریان ویدئویی با وضوح بالا از طریق اینترنت برای مشاهده تلفن همراه توصیه نمی شود، زیرا این کار منابع لینک ارتباطی اینترنت شما را بی‌مورد مصرف می کند، زیرا نمایش تصویر روی صفحه نمایش تلفن همراه نیازی به کیفیت بالا ندارد. ویدئو با وضوح تصویر Full HD کفایت می‌کند.

      برای پخش ویدیوی تلفن همراه از طریق اینترنت، می‌توانید استریمی با وضوح پایین و نرخ فریم پایین و فشرده‌سازی ویدیوی بالا ایجاد کنید.

      اکثر دوربین‌های IP حداقل دو استریم (stream) پیکربندی ویدیویی دارند، بنابراین می‌توان از آنها با یک نمایه با کیفیت بالا برای ضبط محلی استفاده کرد و پروفایل دیگر باید با کیفیت پایین برای ارسال از راه دور به تلفن همراه پیکربندی شود.

       

      خلاصه کلام و جمع بندی

      محاسبه پهنای باند دوربین مداربسته ip کار پیچیده‌ای نیست و همین مفهوم در مورد ضبط کننده های دیجیتال دستگاه DVR  و ضبط کننده های شبکه دستگاه NVR نیز صدق می‌کند.

      فقط از ویژگی های موجود در خود منوی دستگاه استفاده کنید یا از نرم افزار رایانه یا لپ تاپ استفاده کنید که باید به همان شبکه متصل باشد.

      اگر به دنبال راه ساده و در دسترس عموم می‌گردید، از خود تسک منیجر ویندوز (windows task manager) استفاده کنید، مطمئن شوید که ترافیک شبکه با منابع دیگر قاطی نشود.

       

      دکمه بازگشت به ابتدای مقاله

       

      مدیر ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟