hhd در مقابل ssd

      تفاوت هارد hdd و sdd چیست؟

       

      hdd vs.ssd

      فضای ذخیره‌سازی خود را ارزان و با ظرفیت زیاد دوست دارید یا سریع و امن؟ در گذشته، تنها چیزی که باید در هنگام خرید یک هارد برای ذخیره‌سازی داده در کامپیوتر خود در نظر می‌گرفتید، اندازه آن بود. اما اکنون، گزینه دیگری نیز برای تصمیم‌گیری دارید که هر کدام ظرفیت‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. نقش اساسی هر نوع، ذخیره‌سازی اطلاعات است، اگرچه تمایزاتی بین آن‌ها وجود دارد که منجر به ترجیحات کاربر می‌شود. باید از تفاوت بین درایوها، به ویژه باید از تفاوت هارد hdd و ssd آگاه بود. این مقاله به سوالات کلیدی مانند تفاوت هارد hdd و ssd، نحوه عملکرد هر کدام و مزایا و چالش‌های استفاده از هر نوع درایو پاسخ می‌دهد تا بتوانید یک انتخاب درست و مناسب بین هارد دیسک سنتی (HDD) و درایو حالت جامد (SSD) داشته باشید.

       

      فهرست مطالب:

      یک کامپیوتر بدون هارد درایو می تواند کار کند؟

      هارد اکسترنال چیست؟

      HDD چیست؟

      SSD چیست؟

      تفاوت هارد hdd و sdd چیست؟

      تفاوت هارد اکسترنال ssd و hdd از نظر سرعت و عملکرد

      فرق هارد hdd با ssd از نظر قیمت

      فرق هارد دیسک hdd و ssd از نظر تولید نویز و حرارت

      تفاوت هارد اکسترنال ssd با hdd از نظر مصرف انرژی

      مقایسه هارد ssd و hdd از نظر عملکرد در گیمینگ

      هارد hdd در برابر هارد ssd از نظر ظرفیت ذخیره‌سازی

      تفاوت هارد ssd hdd از نظر قابلیت اطمینان در ذخیره‌سازی اطلاعات

      تفاوت هارد دیسک hdd با ssd از نظر اندازه و وزن

      تفاوت هاردهای ssd با hdd از نظر امنیت و بازیابی اطلاعات

      بهترین برندهای HDD و SSD

      کاربران خواهان خرید هارد HDD چه کسانی هستند؟

      کاربران خواهان خرید هارد SSD چه کسانی هستند؟

      جمع‌بندی

       

      یک کامپیوتر بدون هارد درایو می‌تواند کار کند؟

      این یک سوال کاملا اساسی است، بدون هارد دیسک کامپیوتر همچنان می‌تواند روشن شود، اما به‌عنوان یادآوری، این‌که یک هارد دیسک برای کل تجربه کامپیوتر چقدر مهم است، ارزش پاسخ‌گویی مجدد را دارد! با این حال، اگر BIOS به‌درستی پیکربندی شده باشد، سایر دستگاه‌های موجود در دنباله بوت نیز می‌توانند برای فایل‌های بوت بررسی شوند. برای مثال، اگر یک USB در دنباله راه‌اندازی بایوس شما فهرست شده باشد، می‌توانید یک سیستم عامل را بدون هارد دیسک از طریق آن بوت کنید. با این حال، این کار ایده‌آل نیست، لذا وجود هارد دیسک بسیار ضروری است!

       

      هارد اکسترنال چیست؟

      هارد اکسترنال که به‌عنوان هارد دیسک قابل‌حمل نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه ذخیره‌سازی داده است که از طریق USB، eSATA یا FireWire به کامپیوتر شخصی متصل می‌گردد. به بیان ساده، هارد اکسترنال یک هارد دیسک اضافی است که می‌توانید به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید، درحالی‌که هارد دیسک داخلی جزء ضروری از آن است و همه داده‌ها، از تصاویر و اسناد گرفته تا نرم‌افزار را ذخیره می‌کند.

      هارد دیسک‌های اکسترنال از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند. برخی از آن‌ها بسیار بزرگ و حجیم هستند، درحالی‌که برخی دیگر بزرگتر از گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌های مدرن نیستند. آن‌ها معمولاً فضای ذخیره‌سازی بیشتری را نسبت به USB Stick ارائه می‌دهند و در عین حال با استفاده آسان، جمع‌وجور و قابل‌حمل هستند.

      هارد اکسترنال عمدتاً به‌عنوان ذخیره‌سازی مکمل استفاده می‌شود. وقتی فضای هارد داخلی شما تمام شود، به شما اجازه نمی‌دهد اطلاعات بیشتری را در آن ذخیره کنید و نمی‌توانید وظایف معمول خود را انجام دهید و داده‌ها را به سرعت معمول پردازش کنید. به عبارت دیگر، هنگامی که یک برنامه را اجرا می‌کنید، یا یک بازی را شروع می‌کنید یا حتی در اینترنت جستجو می‌کنید، سرعت آن کاهش می‌یابد. در این حالت، یک هارد دیسک خارجی می‌تواند فضای ذخیره‌سازی اضافی لازم برای عملکرد بهینه کامپیوتر شما را فراهم کند.

      از سوی دیگر، هاردهای اکسترنال را می‌توان برای ذخیره‌سازی عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و پروژه‌های تکمیل‌شده قدیمی استفاده کرد. البته، همه این فایل‌ها را می‌توان روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی شما ذخیره کرد، اما اگر تعداد آن‌ها زیاد باشد، بخش قابل‌توجهی از فضای درایو داخلی را اشغال خواهد کرد. به‌علاوه، هارد اکسترنال راه ‌حلی محبوب برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات و انتقال حجم زیادی از اطلاعات از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر است.

      امروزه سه نوع اصلی هارد اکسترنال وجود دارد، درایو دیسک سخت (HDD)، درایو حالت جامد (SSD) و درایو هیبریدی حالت جامد (SSHD). چه به دنبال خرید یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ جدید مجهز به SSD یا هارد دیسک باشید، یا صرفاً در حال تحقیق برای این‌که ببینید چگونه می‌توانید تنظیمات موجود خود را تقویت کنید، این مقاله به شما در تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد. هنگامی که نکات، ویژگی‌ها، و تفاوت هارد hdd و ssd را بدانید، درک واضح‌تری از این‌ که چه هاردی برای شما مناسب‌تر است، خواهید داشت.

       

      HDD چیست؟

      قبل از وارد شدن به بحث تفاوت هارد اس اس دی با اچ دی دی، لازم است تا آشنایی کلی با HDD داشته باشید. HDD مخفف Hard Disk Drive  به معنای هارد دیسک درایو است. اگر یک کامپیوتر خانگی دارید، به احتمال زیاد دارای یک هارد دیسک سنتی است که سیستم عامل به‌همراه هر برنامه‌ای که نصب می‌کنید و فایل‌ها و پوشه‌های شما روی آن ذخیره می گردد. چیزی که احتمالاً با شنیدن کلمات Hard Drive به آن فکر می‌کنید یک هارد دیسک سنتی دارای اجزای مکانیکی متحرک است و داده‌ها را روی یک دیسک دایره‌ای شکل معروف به پلاتر ذخیره می‌کند و یک هد خواندن/نوشتن را در سراسر آن برای دسترسی به داده‌ها به جلو و عقب حرکت می‌دهد. هرچه پلاتر سریعتر بچرخد، هارد دیسک سریع‌تر کار می‌کند، که می‌تواند بر سرعت پاسخگویی سیستم عامل شما و مدت زمانی که طول می‌کشد تا برنامه‌های نصب‌شده روی درایو بارگیری شده و باز شوند، تاثیر بگذارد. HDDها در دو فرم رایج 2.5 اینچ قابل استفاده برای لپ‌تاپ‌ها و 3.5 اینچ قابل استفاده برای کامپیوتر‌ها، موجود است.

      HDD

      هارد دیسک‌های قدیمی از یک پورت IDE برای اتصال به مادربرد کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنند، اما اکثر هارد دیسک‌های مدرن از اتصال SATA بهره می‌برند. جدیدترین نسخه SATA، SATA III، در مادربردهای مدرن یافت می‌شود و سریع‌ترین انتقال اطلاعات را برای یک هارد دیسک امکان‌پذیر می‌کند.

       

      SSD چیست؟

      ممکن است از قبل یک ایده‌ی کلی در مورد معنای هارد درایو داشته باشید. بنابراین برای شروع توضیح خواهیم داد که SDD مخفف چیست  و SSD چه کاری می تواند انجام دهد. SSD مخفف Solid State Drive است. در ساده‌ترین تعریف، یک هارد درایوی است که هیچ بخش فیزیکی متحرکی داخل آن وجود ندارد. SSDها به‌جای روش‌های سنتی‌تر با حافظه فلش کار می‌کنند.

      فلش مموری حافظه‌ای است که از نیمه هادایت‌کننده‌های(Semiconductors) متصل به‌هم بوسیله مدارهای مجتمع(ICs) تشکیل شده است. در نتیجه SSD ها به روش مشابه RAM  یا فلش مموری اما با ظرفیت به مراتب بیشتر هستند.

      SSD

      حال که با هارد HDD و SDD آشنا شدید، در ادامه به بررسی تفاوت هارد اس اس دی و اچ دی دی پرداخته خواهد شد.

       

      تفاوت هارد hdd و sdd چیست؟

      تا اواخر دهه 2000، زمانی که یک هارد دیسک جدید یا کامپیوتر شخصی خریداری می‌کردید، انتخاب‌های ذخیره سازی هارد دیسک شما محدود به اندازه و سرعت بود، شاید 5400 یا 7200 چرخش در دقیقه. امروزه، وقتی یک کامپیوتر شخصی جدید خریداری می‌کنید، دو گزینه کاملاً متفاوت دارید: می‌توانید یا با SSD خریداری کنید یا این که با HDD تهیه کنید. لذا در این‌جا دانستن تفاوت هارد hdd و ssd اهمیت ویژه‌ای به خود می‌گیرد.

      SSD و HDD هر دو دستگاه ذخیره‌سازی هستند، اما تفاوت هارد hdd و ssd در نحوه کار آ‌ن‌ها است. همچنین نحوه ذخیره‌سازی و دسترسی به داده ها، نیز یک مورد اصلی از تفاوت‌ هارد hdd و ssd است. هارد دیسک‌ها از دیسک‌های چرخان مکانیکی و هد خواندن/نوشتن متحرک برای دسترسی به داده‌ها استفاده می‌کنند، در حالی که SSD‌ها از فناوری جدیدتری استفاده می‌کنند که داده‌ها را روی تراشه‌های حافظه قابل‌دسترسی فوری ذخیره می‌نماید.

      هر نوع ذخیره سازی مزایا و معایبی دارد. بنابراین، دانستن تفاوت هارد hdd و ssd برای تعیین بهترین تناسب برای حجم کاری مورد نیاز است. در ادامه مقاله، مقایسه‌ای بین هر دو نوع درایوهای ذخیره‌سازی ارائه می‌گردد، همراه با یک پاسخ محکم برای کسانی که مطمئن نیستند از بین هارد HDD و SSD کدام یک را تهیه نمایند. لذا برای آشنایی با تفاوت هارد hdd و ssd این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

       

      تفاوت هارد اکسترنال ssd و hdd از نظر سرعت و عملکرد

      در بحث تفاوت هارد hdd و ssd حتما باید به سرعت و عملکرد هارد نظر توجه نمایید. سرعت دسترسی SSD به داده‌ها بسیار بیشتر از سرعت HDD است. اکثر SSD‌ها می‌توانند با سرعت 7000 مگابایت بر ثانیه پردازش کنند، در حالی که یک هارد دیسک می‌تواند 500 مگابایت بر ثانیه پردازش کند. سرعت‌های بالا امکان راه‌اندازی آنی و تأخیر کمتر را هنگام ورود به دستگاه یا زمان بارگذاری برنامه‌ها فراهم می‌کند. علاوه‌براین، انتقال و کپی فایل در SSD بسیار سریع‌تر است. به دلیل عمر باتری آنها، مصرف انرژی حدود یک چهارم تا یک سوم کمتر از هارد دیسک است. لذا هنگام خرید هارد حتما به تفاوت هارد اکسترنال SSD و HDD از نظر سرعت و عملکرد توجه نمایید.

       

      hdd vs ssd

       

      فرق هارد hdd با ssd از نظر قیمت

      وقتی بین SSD و HDD می‌خواهید یکی را انتخاب کنید، یکی از موارد مهمی که در تفاوت هارد hdd و ssd متوجه می‌شوید، قیمت آن است. SSDها معمولا در هر گیگابایت گران‌تر از هارد دیسک‌های سنتی هستند. با این حال، شایان ذکر است که برخی از انواع SSDها گران‌تر از سایرین هستند. SSDهای قدیمی SATA III ارزان‌تر از M2 و PCIe SSD هستند و ازآن‌جایی‌که این فناوری برای مدتی در دسترس بوده است، برخی از SSDهای SATA III گران‌تر از هارد دیسک‌های سنتی نیستند. اگر بیشترین ظرفیت را با کمترین هزینه می‌خواهید، HDD‌ها راه‌حل مناسبی هستند. هم‌اکنون تولید هارد دیسک‌های سنتی نسبتاً ارزان است و همین مورد آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند. بنابراین در بحث فرق هارد HDD و SSD این نتیجه حاصل شد که از نظر قیمت، هارد HDD نسبت به SSD از قیمت کمتری برخوردار است.

       

      فرق هارد دیسک hdd و ssd از نظر تولید نویز و حرارت

      یکی از بحث‌های موجود هنگام انتخاب و خرید هارد، بحث فرق هارد دیسک hdd با ssd از نظر تولید نویز و حرارت است. حتی کم‌صداترین هارد دیسک نیز هنگام استفاده کمی نویز تولید می‌کند. هارد دیسک‌هایی که سرعت بالاتری نسبت به دیسک‌هایی که کندتر هستند، تمایل بیشتری به ایجاد نویز دارند. درایوهای SSD اصلا نویز ایجاد نمی‌کنند چون آن‌ها غیرمکانیکی هستند و بار حرارتی بسیار کمی ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر هارد دیسک‌ها هم نویز از صفحه چرخان و هم گرما را از افزایش مصرف برق HDD تولید می‌کنند. گرمای بیشتر همچنین به این معنی است که فن‌های کامپیوتر شخصی شما ممکن است سریع‌تر و طولانی‌تر کار کنند و سطح نویز را بیشتر افزایش دهند. اما در نهایت، اهمیت این عوامل بستگی زیادی به خواسته شما دارد. صدای چرخش و کلیک هارد دیسک ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده نباشد، در حالی که برای برخی کاربران دیگر (مانند نوازندگانی که به فضای ضبط آرام نیاز دارند) غیرقابل تحمل باشد. بنابراین در بحث تفاوت هارد hdd و ssd، از بررسی میزان تولید حرارت و نویز غافل نمانید.

       

      تفاوت هارد اکسترنال ssd با hdd از نظر مصرف انرژی

      یک مورد خوب برای بررسی تفاوت هارد hdd و ssd می‌تواند میزان مصرف انرژی آن‌ها باشد. ازآن‌جایی‌که یک SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد، در مقایسه با یک هارد دیسک با دیسک چرخان مغناطیسی، برای کار به انرژی کمتری نیاز دارند. در نتیجه، هیچ یک از انرژی مصرف‌شده به‌وسیله SSD به‌عنوان اصطکاک یا نویز هدر نمی‌رود و باعث کارآمدتر شدن آن‌ها می‌شود. روی دسکتاپ یا سرور، این کار منجر به کاهش هزینه انرژی می‌شود. در لپ‌تاپ یا تبلت، می‌توانید چندین دقیقه (یا ساعت‌ها) بیشتر از عمر باتری مصرف کنید. بهره وری انرژی یک مزیت بزرگ در استفاده از SSD برای کامپیوتر شخصی و دستگاه های تلفن همراه است که طول عمر باتری یک ویژگی بسیار پرفروش و درخواستی است. هنگام خرید هارد حتما به تفاوت هارد اکسترنال ssd با hdd از نظر مصرف انرژی توجه نمایید.

       

      مقایسه هارد ssd و hdd از نظر عملکرد در گیمینگ

      یکی از سوالات رایج گیمرهایی که هم SSD و هم HDD دارند این است که آیا باید بازی‌های خود را روی SSD نصب کنند یا روی HDD. لذا در این مواقع مقایسه هارد ssd و hdd از نظر عملکرد صورت می‌گیرد. پاسخ به این سوال این است که بستگی دارد. بازی‌هایی که روی SSD شما نصب می‌شوند، سریع‌تر از زمانی که روی هارد دیسک نصب شده باشند، بارگیری می‌گردند. و بنابراین، نصب بازی بر روی SSD به جای هارد دیسک مزیتی دارد. لذا، تا زمانی که فضای ذخیره‌سازی کافی در دسترس دارید، قطعاً منطقی است که بازی‌های خود را روی یک SSD نصب کنید. اگر با فضای ذخیره‌سازی محدودی روی SSD خود کار می‌کنید، بهترین راه این است که بازی‌ها و برنامه‌های مورد استفاده‌ای که در اولویت هستند را روی SSD نصب کنید و سپس برنامه‌های دیگری که در الویت‌های بعدی قرار دارند را روی هارد ثانویه خود قرار دهید.

      لازم به ذکر است که SSD فریم‌های بالاتری به شما نمی دهد، اما هنوز برای گیمرها ارزش دارند. اگر به دنبال ساخت یک کامپیوتر بازی مقرون به صرفه هستید، یا می‌خواهید سیستم موجود خود را برای بهبود عملکرد بازی‌ها ارتقا دهید، انتخاب یک SSD، نرخ فریم متوسط شما را افزایش نمی‌دهد. با این حال، با توجه به این که هاردهای SSD قیمت بالاتری نسبت به هارد دیسک های مکانیکی دارند، حتی به گیمرهایی که بودجه کمی دارند توصیه نمی‌شود که هارد دیسک را به‌جای SSD انتخاب کنند.اما، اگر به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارید (ویرایش ویدیو، ایجاد محتوا و غیره)، جفت کردن یک SSD با یک هارد دیسک مکانیکی بزرگ‌تر، راه‌حل مناسبی است. پس نیاز است که گیمرها در مورد تفاوت هارد hdd و ssd به این موضوع توجه داشته باشند.

       

      هارد hdd در برابر هارد ssd از نظر ظرفیت ذخیره‌سازی

      قبل از خرید هارد، توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی هارد hdd در برابر هارد ssd بسیار ضروری و مهم است. تفاوت اصلی در فضای ذخیره سازی این است که SSDها به جای صفحات مغناطیسی از حافظه فلش استفاده می کنند. SSD های جدیدتر معمولاً دارای ظرفیت‌هایی مانند 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت هستند. مدارهای مجتمع که اندازه دستگاه را کاهش داده و در عین‌ حال تراکم ذخیره‌سازی را نیز افزایش می‌دهند.

      برای کاربر معمولی، بزرگترین SSD موجود در حدود 8 ترابایت است. هارد دیسک‌ها مدت طولانی‌تری وجود داشته‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهد ظرفیت قابل‌توجهی در طول سال‌ها افزایش دهند و اکنون با 20 ترابایت فضای ذخیره‌سازی به صورت تجاری عرضه می‌شوند. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی امروزی به‌صورت استاندارد با 250 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شوند. لذا در بحث تفاوت هارد hdd و ssd، ظرفیت ذخیره‌سازی هارد hdd در برابر هارد ssd از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

       

       تفاوت هارد ssd hdd از نظر قابلیت اطمینان در ذخیره‌سازی اطلاعات 

      از جمله موارد قابلیت اطمینان در ذخیره‌سازی اطلاعات در بحث تفاوت هارد ssd hdd این است که SSD‌ها به دلیل عدم وجود اجزای متحرک در مقایسه با هارد دیسک‌ها، عموماً قابل اعتمادتر از هارد دیسک هستند. ازآن‌جایی‌که SSDها بی‌حرکت هستند، در برابر لرزش‌ها و نگرانی‌های مربوط به دما مصون هستند. دانستن قابلیت اطمینان در ذخیره‌سازی اطلاعات در هارد یکی از مواردی است که باید در موضوع تفاوت هارد hdd و ssd باید مد نظر داشت.

       

      تفاوت هارد دیسک hdd با ssd از نظر اندازه و وزن

      اندازه کوچکتر SSDها به آن‌ها این قابلیت را می‌دهد تا وزن کمتری نسبت به HDDهای بزرگتر با سرهای مغناطیسی و دیسک های فلزی داشته باشند. طراحی جمع‌وجور SSDها، آن‌ها را برای لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی کوچک عالی می‌کند. لذا هنگام بررسی تفاوت هارد دیسک hdd با ssd به اندازه و وزن آن نیز توجه اشته باشید.

       

      ssd vs. hdd

       

      از زمان انتشار، هارد دیسک‌ها به دلیل اندازه‌های بزرگ‌تر محدود شده‌اند. از سوی دیگر، SSDها در اندازه‌های مختلف موجود هستند. این یک پیروزی بزرگ دیگر برای SSDها است. بدون دیسک فلزی بزرگ بدون قطعات متحرک ناهموار، SSDها می‌توانند کاملاً کوچک باشند. رایج ترین اندازه SSD M.2 که احتمالاً پیدا خواهید کرد، M.2 2280 است که بسیار کوچکتر و سبکتر از یک درایو 2.5 اینچی است که به نوبه خود کوچکتر و سبکتر از یک درایو 3.5 اینچی است. لذا با بررسی تفاوت هارد hdd و ssd از نظر اندازه، این نتیجه به‌دست امد که وزن و اندازه SSD از HDD کمتر است.

       

      تفاوت هاردهای ssd با hdd از نظر امنیت و بازیابی اطلاعات 

      توجه به تفاوت هاردهای ssd با hdd از نظر امنیت و بازیابی اطلاعات بسیار مهم است. شما همیشه می‌توانید داده‌های درایو خود را هر زمان که اتفاقی افتاد، بازیابی کنید. این امر در هارد دیسک‌ها و SSDها رایج است، اگرچه چند تفاوت کلیدی باهم دارند. ازآن‌جایی‌که SSDها نسبتا جدید هستند، هنگام کار با آن‌ها ممکن است برای خدمات بازیابی اطلاعات هزینه بیشتری را متحمل شوید. بااین‌حال، ممکن است مصرف‌کنندگان بتوانند داده‌ها را سریع‌تر از هارد دیسک بازیابی کنند، زیرا SSD‌ها سریع‌تر هستند.

      از هر کدام از دو درایو که استفاده می‌کنید، بهترین راه برای محافظت از داده‌‌ها، پشتیبان‌گیری منظم در دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی یا فضای ذخیره‌سازی ابری است. هنگامی که اطلاعات شما در درایوهای خارجی یا در فضای ابری نگه‌داری می شود، در صورت داشتن یک نسخه پشتیبان، مجبور نخواهید بود که در مورد خدمات بازیابی SSD زحمت بکشید.

      SSDها ایمن‌تر از HDDها هستند، زیرا حرکت نمی‌کنند. بازوی هارد دیسک می‌تواند در فاصله کمتر از 10 نانومتر بالای دیسک مغناطیسی حرکت کند. این هزاران بار نازک‌تر از یک تار مو است. این به شما امکان می‌دهد به‌سرعت به داده‌های خود دسترسی داشته باشید و هارد دیسک‌ها را به‌اندازه کافی فشرده نگه می‌دارد تا در کامپیوتر شما قرار بگیرند. اما اگر بازو حتی برای یک میلی‌ثانیه تکان بخورد و دیسک را لمس کند، با چیزی مواجه می‌شوید که «سقوط سر» نامیده می‌شود. بازو روی دیسک خراشیده می‌شود، لایه مغناطیسی را پاره می‌کند و تک تک داده‌های ذخیره‌شده در مسیر خود را از بین می‌برد. اکثر خرابی‌های هد در نهایت کل دیسک را خراب کرده و در نهایت غیرقابل استفاده می‌شود.

      خرابی سر معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر لپ‌تاپ خود را به زمین می‌اندازد و هارد دیسک داخلی را تکان می‌دهد. بسیاری از سیستم‌های مدرن دارای ویژگی‌های «پارک کردن» هستند که تشخیص می‌دهند لپ‌تاپ در حال تکان خوردن است یا خیر و بازو را در جای خود دور از دیسک قفل می‌کند. اما حتی با وجود این تدابیر، ممکن است حوادثی اتفاق بیفتد.

      درایوهای حالت جامد یا SSD لازم نیست نگران این نوع خرابی‌ها باشند. ازآن‌جایی‌که قطعات متحرک ندارند، خطر برخورد یک قطعه با قطعه دیگر وجود ندارد. به گفته استیو چانگ، رئیس ASUS Computer International، این باعث می‌شود که SSDها برای «محیط‌های شدید و خشن» که ممکن است نیاز به مقاومت در برابر «افت‌های تصادفی و سایر شوک‌ها، لرزش، دمای شدید و میدان‌های مغناطیسی» داشته باشند، بسیار مناسب‌تر می‌کند. به همین دلیل است که اکثر هاردهای اکسترنال حالت جامد دارند. آن‌ها بادوام بوده و کمتر در معرض خطاهای مکانیکی هستند. بنابراین هنگام بررسی تفاوت هارد hdd و ssd حتما به ویژگی امنیت و بازیابی اطلاعات هارد توجه نمایید.

       

      بهترین برندهای HDD و SSD

      هنگامی که به بررسی تفاوت هارد hdd و ssd پرداختید، ممکن است برایتان سوال پیش آید که حال از بین برند‌های موجود در بازار، کدام‌یک جزو بهترین برندها هستند؟ امروزه اغلب هاردیسک‌های موجود در بازار توسط یکی از شرکت‌های سیگیت (Seagate)، سامسونگ (Samsung)، وسترن دیجیتال (Western Digital)، ADATA، Maxtor، توشیبا (Toshiba)، بک‌بلیز (Back Blaz) و برخی شرکت‌های دیگر تولید می‌شود. از بهترین برند‌های هارد SSD موجود در بازار نیز می‌توان به سامسونگ، وسترن دیجیتال، ADATA، سیلیکون پاور، کینگستون اشاره کرد.

       

      SSD-HDD

       

      کاربران خواهان خرید هارد HDD چه کسانی هستند؟

      تا این‌جا با تفاوت هارد hdd و ssd آشنا شدید. اگر قصد خرید هارد اکسترنال را دارید، در ادامه گفته خواهد شد که چه کاربرانی دنبال خرید HDD هستند.

      - کاربران چندرسانه‌ای و کسانی که فایل‌های حجیم را دانلود می‌کنند یا فایل‌های مدیا را دانلود کرده بعد مشاهده می‌نمایند، نیاز به ذخیره دیتای زیادی را دارند. لذا در این مورد انتخاب HDD می‌تواند مناسب باشد. در کل اگر فضای زیادی برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیاز دارید، به‌دنبال خرید HDD باشید.

      - اگر برای خرید هارد بودجه کمی دارید بعلاوه فضای ذخیره‌سازی برای شما مهم باشد، خرید هارد HDD برای شما مناسب است.

      توجه داشته باشد که همانند آن‌چه درر قبل توضیح داده شد، موارد گفته شده مانند میزان فضای ذخیره‌سازی داده و بودجه شما برای خرید هارد، در بحث تفاوت هارد hdd و ssd از اهمیت بالایی برخوردار است.

       

       کاربران خواهان خرید هارد SSD چه کسانی هستند؟ 

      در کنار هارد HDD یک انتخاب دیگر نیز وجود دارد. در ادامه کاربرانی که خرید هارد SSD برای آن‌ها مناسب‌تر است، ذکر خواهد شد.

      - سرعت بسیار بالاتری مدنظرتان است.

      - طول عمر بالاتری از هارد را می‌خواهند.

      - کاربرانی که در هر زمان و مکانی لپ‌تاپ خود را به‌همراه دارند و در حالت روشن بودن آن را زیاد جابه‌جا می‌کنند و به امنیت بیشتری نیاز دارند.

      - اگر لپ‌تاپ قدیمی دارید و قصد دارید سرعت آن را افزایش دهید.

      - اگر فیلم و موزیک را به‌جای دانلود کردن، بصورت استریم مشاهده یا گوش می‌دهید.

      - کسانی که با موسیقی سروکار دارند (برای جلوگیری از شنیده شدن صدای هارد دیسک روی موسیقی)

      علاوه بر این موارد گفته‌شده، موارد دیگر نیز وجود دارند که بهتر است به آن‌ها نیز حتما توجه شود. آن دسته از کاربرانی که به‌دنبال تجربه سرعت بالا در سیستم خود هستند، انتخاب SSD گزینه مناسبی برای خرید است اما باید توجه کنند که در مقابل باید هزینه بیشتری نیز پرداخت نمایند.

      برای کاربرانی که فیلم و موزیک را به‌صورت استریم مشاهده می‌کنند یا گوش می‌دهند، بهتر است که SSD با قیمت مشابه قیمت HDD را تجربه نمایند.

      کاربرانی که برای گیمینگ می‌خواهند هارد SSD را خریداری نمایند، توجه داشته باشند که SSD زمان لودینگ بازی را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد، اما در نرخ فریم اجرای بازی‌ها تاثیری ندارد.

      برای کارهای مهندسی و گرافیکی، چون ظرفیت ذخیره‌سازی مهم است، کاربران می‌توانند سراغ HDD بروند، اما در کنار ظرفیت ذخیره‌سازی، به همان میزان سرعت نیز می‌تواند مهم باشد. در این مواقع چه انتخابی باید کرد؟ در این مواقع توصیه این است که از SSD و HDD در کنار یکدیگر استفاده نمایید. یعنی برنامه‌ها روی SSD اجرا شوند و خروجی آن‌ها به HDD منتقل گردد. در واقع شما می‌توانید در کنار SSD برای حجم بیشتر از HDD به‌عنوان مکمل استفاده کنید.

       

      جمع‌بندی

      در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات جامعی در مورد تفاوت هارد hdd و ssd به شما ارائه دهیم تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید انتخاب درستی در مورد خرید هارد داشته باشید. به‌طور کلی هر کدام از هاردهای hdd و sdd دارای مزیت‌ها و معایبی هستند، اما باید به ویژگی‌هایی که مدنظرتان هست توجه کافی داشته باشید و البته بودجه‌ای که برای خرید هارد در نظر دارید نیز مهم است. همچنین برندهای مختلفی از hdd و ssd در بازار موجود هستند که در این مقاله به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شد. اگر باز هم نیاز به مشاوره و راهنمایی برای خرید هارد دیسک داشتید، می‌توانید با پشتیبانی هامین در تماس باشید.

       

      سوالات متداول

       

      مزایای SSD چیست؟

      از اصلی‌ترین مزایای SSD سرعت خوانش بالای اطلاعات، ضدخش و ضدضربه بودن آن است.

      مزایای HDD چیست؟

      از مزایای اصلی HDD حافظه ذخیره‌سازی زیاد و قیمت پایین آن است.

      SSD بخریم یا HDD؟

      هارد SSD از نظر سرعت، بهتر از HDD عمل می‌‌کند. اما اگر نیاز به ظرفیت ذخیره‌سازی زیادی دارید، تهیه HDD گزینه مناسبی است. هارد دیسک‌ها قیمت ارزان‌تری نسبت به SSDها دارند. اگر هارد دیسک ‌می‌تواند نیازهای شما را به‌خوبی برآورده کند، بهتر است هزینه اضافی بابت تهیه SSD نپردازید.

      برای گیمینگ SSD مناسب است یا HDD؟

      بازی‌هایی که روی SSD شما نصب می‌شوند، سریع‌تر از زمانی که روی هارد دیسک نصب شده باشند، بارگیری می‌گردند. در واقع، SSD زمان لودینگ بازی‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اما در نرخ فریم اجرای بازی‌ها تاثیری ندارد.

      چرا هارد SSD برای لپ‌تاپ مفید است؟

      کاربرانی که در زمان و مکان‌های مختلف باید به لپ‌تاپ خود دسترسی داشته باشند، برای کارایی بهتر از SSD استفاده می‌کنند. چون هم نسبت به ضربه مقاوم است و هم امنیت بالاتری دارد.

      در چه سیستم‌هایی از هارد SSD استفاده می‌کنند؟

      طراحی جمع‌وجور SSDها منجر شده است که از آن‌ها برای لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی کوچک استفاده گردد.

      سرعت SSD بالاتر است یا HDD؟

      سرعت SSD به مراتب بالاتر از سرعت HDD است.

      از نظر اقتصادی هارد SSD بهتر است یا هارد HDD؟

      قیمت HDD کمتر از قیمت SSD است. اگر تنها نیاز به فضای ذخیره‌سازی دارید، بهتر است HDD را خریداری نمایید. اما اگر سرعت برایتان مهم است، بهتر است SSD با ظرفیت کمتر و قیمت مشابه HDD یا متناسب با بودجه خود تهیه نمایید.

      آیا می‌توان به‌طور هم‌زمان از هارد HDD و SSD استفاده کرد؟

      بله، گاهی اوقات ممکن است هم نیازمند فضای ذخیره‌سازی زیادی باشید و در عین حال سرعت نیز برایتان مهم باشد. در این مواقع می‌توان از SSD و HDD در کنار یکدیگر استفاده نمایید. یعنی برنامه‌ها روی SSD اجرا شوند و خروجی آن‌ها به HDD منتقل گردد.

      برای خرید هارد SDD به چه مواردی باید توجه کرد؟

      برای خرید هارد SSD به فاکتورهایی مانند سرعت خوانش بالای اطلاعات، ضدخش و ضدضربه بودن و میزان حافظه ذخیره‌سازی دیتاها توجه نمایید.

      مدیر ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟