علت بسته نشدن جک درب پارکینگ

      چرا جک درب پارکینگ باز و بسته نمی‌شود؟

      از گذشته تا به امروز، تکنولوژی نقش مهمی در زندگی بشر داشته و جنبه های متعددی از زندگی او را تحت الشعاع قرار داده است. خوشبختانه، پیشرفت در زمینه های مختلفی از قبیل ساخت مصالح و ابزار ساختمانی نیز شکل گرفته است. جک درب پارکینگ نیز از این پیشرفت به دور نبوده و مدل های جدیدی از آنها برای افزایش امنیت و اطمینان خاطر افراد تولید شده اند. درب پارکینگ از جمله درب های پرکاربرد در ورودی هر ساختمانی بوده که نوع آن با توجه به کاربری ساختمان انتخاب می شود. به تبع، درب های جدیدتر به راحتی باز و بسته شده و ورود و خروج خودروها را آسانتر می کنند. البته برای افزایش امنیت ساختمان، وجود مشکلاتی مانند بسته نشدن کامل درب پارکینگ باید جدی گرفته شود.

      درب اتوماتیک مورد استفاده برای پارکینگ اغلب از نوع ریلی، اسلایدی، لولایی تک لنگه و دو‌لنگه می باشند. انتخاب هر یک از این مدل ها، باید با توجه به ساختمان انجام شود. همچنین، بررسی درب ها و یافتن علت بسته نشدن جک درب پارکینگ نیز بسیار مهم است. جنس درب و لولاها معمولا از موادی با مقاومت بالا در برابر ضربه، گرما، سرما و رطوبت می باشند. گذشته از جنس و نوع درب پارکینگ، ظاهر زیبای آن، دیگر المان مهمی بوده که در انتخاب درب مناسب تاثیر خواهد داشت. یک درب زیبا می تواند به نمای بیرونی ساختمان ظاهری زیبا بخشیده و جلوه بیرونی آن را جذاب‌تر کند. به همین دلیل، درب های پارکینگ را از نظر شکل ظاهری به انواع درب مدرن، درب ساده، درب رومی، درب کلاسیک، درب ویلایی و غیره تقسیم بندی می کنند. اگر قصد خرید درب برای پارکینگ خود را دارید، باید به کیفیت متریال، امنیت و ظاهر درب توجه نمایید.

       

      آنچه در ادامه این مقاله مطالعه خواهید کرد:

      انواع متریال به کار رفته در درب اتوماتیک

       علت بسته نشدن جک درب پارکینگ

       علت باز نشدن جک درب پارکینگ

      رفع مشکل بسته نشدن جک درب پارکینگ

       

      انواع متریال به‌کار رفته در درب پارکینگ

       

      جک های درب پارکینگ مدرن و امروزی

       

      پیش از اینکه به تفصیل به بیان علت بسته نشدن جک درب پارکینگ بپردازیم، بهتر است با انواع درب های مورد استفاده برای پارکینگ ساختمان آشنا شویم. همانطور که قبلا گفته شد، متریال به‌کار رفته در ساخت درب ها می تواند متفاوت باشد. درب های پارکینگ را معمولا از آهن، چوب و آلومینیوم می سازند. البته نوع دیگری از درب ها نیز وجود دارند که برای تولیدشان از ترکیب چند متریال مانند فلز و شیشه، استفاده می شود. در میان متریال های نام برده شده، فلز از دیگر مواد مستحکم‌تر و مقاوم‌تر بوده و عمر مفید بیشتری نیز دارد. در مقابل، چوب مقاومت کمتری در برابر رطوبت، گرما و سرما داشته و سرویس سالانه درب های چوبی بسیار اهمیت دارد. آلومینیوم نیز به دلیل قیمت بالا، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

      بیشتر مطالعه کنید: مقاله آموزشی آشنایی با کرکره برقی

       

      الف- علت بسته نشدن کامل جک درب پارکینگ

      به منظور نصب درب های پارکینگ از تجهیزات متنوعی مانند جک و ریموت کنترل استفاده می شود. در میان این تجهیزات، جک درب بسیار اهمیت داشته و عدم بسته شدن جک درب پارکینگ یک مشکل جدی تلقی می شود. جک درب پارکینگ به عنوان یک بازوی مکانیکی برای باز و بسته شدن درب استفاده می شود. اگر این بازوی مکانیکی دچار نقص فنی شود و جک درب پارکینگ کامل بسته نشود، امنیت ساختمان به خطر خواهد افتاد. بنابراین، آگاهی از علت بسته نشدن جک درب پارکینگ می تواند به رفع عیوب آن کمک بسیاری کند.

       

      جک درب پارکینگ

       

      یک علت بسته نشدن درب پارکینگ، وجود عیب در جک درب می باشد. اگر فکر می کنید تخصص کافی را در زمینه بررسی جک درب ندارید، بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. بررسی جک درب از این نظر اهمیت دارد که ممکن است مانعی بر سر راه جک وجود داشته و از بسته شدن کامل آن جلوگیری کند. در این شرایط، لطفا مانع بسته شدن در نشوید و مسیر باز و بسته شدن درب های پارکینگ را تمیز کنید. همچنین، بررسی برق سیستم نیز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هر‌گونه اتصالی در سیستم برق یا قطعی جریان برق می تواند مانع از عملکرد صحیح جک درب پارکینگ و بسته نشدن درب ریموتی شود.

       

       1- خرابیِ ریموت؛ مهمترین علت بسته نشدن درب ریموتی پارکینگ 

      دیگر علت بسته نشدن جک درب پارکینگ، وجود نقص فنی در ریموت درب می باشد. ریموت ها سیستم های الکترونیکیِ حساسی بوده که در صورت ایجاد شدن یک عیب کوچک در ساختارشان، عملکردشان به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین، برای رفع مشکل بسته نشدن درب پارکینگ، بررسی ریموت راهکاری مفید خواهد بود. اگر دکمه های ریموت به مدار داخلی چسبیده باشند یا ریموت ضربه خورده باشد، دچار نقص شده و نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت. علاوه بر این، بررسی باتری های ریموت نیز راهکار دیگری بوده که می تواند به رفع علت بسته نشدن درب اتوماتیک کمک کند. در شرایطی که باتری ریموت درب پارکینگ تمام شده باشد، می توان با تعویض آن، درب را به راحتی باز و بسته کرد.

      دیگر علت کامل بسته نشدن درب پارکینگ، وجود عیب در چشم های الکترونیک به‌کار رفته در درب های پارکینگ است. سنسورهایی که در نصب درب های پارکینگ استفاده شده نسبت به کوچکترین حرکتی حساس می باشند. زمانیکه این سنسورها به درستی عمل نمی کنند، باید آنها را بررسی نمود. گاهی وجود یک جسم کوچک یا گرد و غبار بر روی این سنسورها، مانع از عملکرد ایده‌آل آنها شده و علت بسته نشدن درب اتوماتیک  می باشد. بنابراین، تمیز کردن این سنسورها با یک دستمال مرطوب می تواند راهی برای حل مشکل بسته نشدن یک لنگه در یا دو لنگه در باشد. البته ممکن است مشکل از ساختار درونی سنسورها باشد. در این شرایط، بهتر است تعمیر این قطعات حساس توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود؛ زیرا وارد شدن هر‌گونه آسیب به این سنسورها، نه تنها به رفع علت بسته نشدن جک پارکینگ کمک نمی کند، بلکه هزینه بالایی نیز به دنبال خواهد داشت.

       

      2- باز و بسته شدن مداوم درب پارکینگ

      دیگر مشکلی که ممکن است برای درب پارکینگ به وجود آید، باز و بسته شدن مداوم آن است. یک علت بسته نشدن جک درب پارکینگ، اشکال در جریان برق وارد شده به جک می باشد. باید در ابتدا جریان برق را بررسی نمود و مطمئن شد که سیستم برق دارد. اتصالی در سیم های برق می تواند باعث باز و بسته شدن درب پارکینگ شود. همچنین، ضعیف بودن باتری های ریموت درب پارکینگ نیز یکی از دلایل بسته نشدن درب برقی می باشد.

      بعلاوه، وجود مانع بر سر مسیر درب می تواند باعث ایجاد حساسیت در سنسورها شده و مانع از بسته شدن درب شود. در این شرایط، درب قبل از اینکه کامل بسته شود، مجدد باز می شود. اگر پس از بررسی مسیر درب پارکینگ، باز هم درب باز و بسته شد، باید از یک فرد متخصص بخواهید که سنسورهای ایمنی درب را بررسی نموده و از تراز بودن آنها اطمینان حاصل کند. سنسورها باید دقیقا روبروی هم قرار گرفته و نور چشمی آنها به هم متصل شود.

      همچنین، ایجاد مشکل در گیرنده مدار فرمان می تواند دیگر علت بسته نشدن درب برقی باشد. در این صورت، تعمیر گیرنده و حل این مشکل از عهده افراد عادی خارج بوده و تنها افراد متخصص و برق‌کار می توانند این عیب را برطرف نمایند. بنابراین، بهتر است تا زمانیکه تعمیرکاران مجرب در مکان حاضر می شوند، سیستم برق را قطع کرده تا از باز شدن مجدد درب پارکینگ و به خطر افتادن امنیت ساختمان جلوگیری شود. در این مرحله معمولا تعمیرکاران با ریست حافظه گیرنده، سعی می کنند مشکل را برطرف نمایند. درصورتیکه مشکل حل نشد، گیرنده مدار فرمان باید تعویض شود.

       

      ب- علت باز نشدن درب پارکینگ

      دلیل باز نشدن جک درب پارکینگ

      تابحال در مورد علت بسته نشدن جک درب پارکینگ و باز ماندن درب به تفصیل توضیحاتی را بیان کردیم. اما بهتر است بدانید که وجود عیب در درب های پارکینگ تنها به بسته نشدن درب ها ختم نشده و در برخی شرایط، باز نشدن درب پارکینگ نیز می تواند دردسرساز شود. یکی از دلایل باز نشدن درب پارکینگ ایجاد اشکال در جک درب است. در واقع، زمانی که ریموت درب از حافظه جک درب پاک شود، ممکن است این اختلال پیش آید. در این شرایط، بهتر است با انجام تنظیمات لازم، دوباره ریموت درب را به حافظه جک اضافه نموده و آن را ذخیره سازی کرد.

      علاوه بر این، وجود نقص در مرکز کنترل یا گیرنده ها نیز می‌تواند یکی از علل باز نشدن درب پارکینگ باشد. همچنین، خرابی لنگه های درب پارکینگ نیز می تواند علت دیگر باز نشدن آنها باشد. اگر لولای در فرسوده یا خراب شده باشد، حتما باید آنها را مورد بررسی قرار داد تا هنگام حرکت به یکدیگر گیر نکنند.

       

      رفع مشکل بسته نشدن جک درب پارکینگ

      یافتن علت بسته نشدن جک درب پارکینگ برای افزایش ایمنی ساختمان و اهالی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. اولین راه برای رفع این مشکل، استفاده از تجهیزات مرغوب و باکیفیت برای نصب درب پارکینگ است. بطور مثال، انتخاب یک موتور پرقدرت برای درب ها می تواند تا حد زیادی به عملکرد مناسب و ایده‌آل جک درب کمک کند. همچنین، بهتر است جک درب، ریموت و سایر لوازم جانبی درب ها از میان برندهای معتبر و باکیفیت انتخاب شوند. در هر صورت، حتی اگر درب پارکینگ مشکلی هم نداشته باشد، باید سرویس سالانه آن را در اولویت قرار داد؛ زیرا اگر عیب یا نقص موجود در یکی از قطعات درب پارکینگ به موقع تشخیص داده شود، از هزینه های هنگفتِ بعدی جلوگیری می کند.

      بیشتر مطالعه کنید: مقاله آموزشی آشنایی با جک پارکینگ

       

      مدیر ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟