آشنایی با پروتکل RTSP در دوربین های مداربسته IP

      را قرار داده ایمrtsp چیست محیط نرم افزار RTSP جهت پاسخ به اینک

      کلمه RTSP مخفف Real-Time Streaming Protocol به معنای پروتکل جریان پخش بی‌وقفه است، و می‌تواند در دوربین مداربسته ip ، دستگاه NVR و DVR، همینطور در سایر دستگاه‌ها و تجهیزات وجود داشته باشد. این قابلیت در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه بسیار کاربردی است، به عنوان مثال پروژه‌ای را در نظر بگیرید که دوربین‌های مداربسته از یک برند و دستگاه ضبط کننده NVR از برند دیگری باشد. در این‌جا راه‌حلی که به ذهنتان می‌رسد استفاده از پروتکل Onvif است اما گاهی اوقات پیش می‌آید که ورژن پروتکل Onvif دوربین مداربسته IP و دستگاه NVR یکسان نبوده و دستگاه نتواند دوربین مداربسته را شناسایی کند، در این حالت علاوه بر پروتکل‌های Onvif ثابت موجود در برندهای مختلف، امکان تعریف و تنظیم دستی پروتکل بین دستگاه‌ها به ذهن می‌رسد، وجود قابلیت RTSP این امکان را برای ما فراهم می‌کند.

       

      بنابراین شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های نظارت تصویری دوربین مداربسته، دستگاه NVR و DVR تولیدی و برای آنکه با سایر دستگاه‌ها و تجهیزات زیر ساختی و موجود در بازار سازگاری داشته باشند، نرم افزار RTSP را در محصولات خود قرار می‌دهند. از این پروتکل می‌توان برای انتقال تصویر دوربین‌های مداربسته استفاده کرد، در پروژه‌هایی که تجهیزات تهیه شده یا زیرساخت موجود از چندین برند مختلف است بسیار مناسب است. 

       

      در این مقاله ابتدا به معرفی و مقایسه پروتکل‌های RTSP و RTMP پرداخته، در ادامه با بررسی RTSP نحوه‌ی استفاده از آن در دوربین‌های مداربسته، دستگاه NVR و DVR را بیان می‌کنیم.

      در حالت کلی جهت یادگیری بیشتر در مورد اینکه RTSP چیست و به چه منظوری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد به مطالعه این مقاله در فروشگاه اینترنتی هامین ادامه دهید.wink

       


      آنچه در ادامه این مقاله مطالعه خواهید کرد:

      1-آیا ONVIF و RTSP مفاهیم یکسانی هستند؟

      2-فرمت های ویدئویی و RTSP

      3-پروتکل های پخش چیست؟

      4-RTMP چیست؟

      5-آیا باید از RTMP استفاده کنم

      6-مقایسه ای از پروتکل های RTMP و RTSP چیست؟

      7-ملاحظات در انتخاب بین RTMP و RTSP

      8-RTSP چیست؟

      9-آیا باید از RTSP استفاده کنم؟

      10-مزایای RTSP برای دوربین های مداربسته

      11-معایب RTSP برای دوربین های مداربسته

      12-خطرات RTSP-استریم ها هک می شود

      13-نحوه ی استفاده از پروتکل RTSP در دوربین های مداربسته، دستگاه NVR و DVR 

      14-چرا پروتکل RTSP مورد نیاز است؟

      نتیجه گیری 

      سوالات متداول


       

      1-آیا ONVIF و RTSP مفاهیم یکسانی هستند؟

      RTSP و ONVIF(Open Network Video Interface) یا فروم رابط ویدئویی باز دو چیز متفاوت هستند. ONVIF بسیار بزرگ‌تر از یک پروتکل استریم(پروتکل پخش) است. استانداری است که توسط تعداد بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده مورد توافق قرار گرفته که می‌خواستند دوربین‌های مداربسته دستگاه‌های DVR، NVR و نرم افزارهایشان با یکدیگر کار کنند.

      ONVIF فقط شامل پروتکل‌هایی برای ویدئو/صدا نیست. بلکه بسیاری از پروتکل‌ها دیگر را برای مدیریت آلارم‌ها، اعتبارنامه‌ها، تنظیمات تصویر، صدای دوطرفه، آشکار سازی صدا، Pan/Tilt/Zoom(PTZ)، فشرده سازی، بسیاری از ویرژگی‌های دیگر را دارا است. ONVIF با بسیاری از محصولات دوربین مداربسته تحت شبکه(یا IP) پذیرفته شده است و به عنوان رابط کاربری آن‌ها استفاده می‌شود.

      مطالعه بیشتر: دوربین های مداربسته IP

       

      2-فرمت‌های ویدئویی و RTSP

      فرمت‌های ویدئی و RTSP چیزهای یکسانی نیستند. همانطور که قبل تر در مورد آن صحبت کردیم، RTSP یک پروتکل یا مجموعه‌ای از قوانین ابداع شده برای ارسال داده در بستر شبکه‌های IP(Internet Protocol). پروتکل RTSP شامل قوانین چگونگی سازماندهی ویدئو قبل از ارسال، و روش‌هایی برای ارسال داده و چگونگی پوشش داده برای بازپخش بهینه‌سازی محدودیت‌هایی دارد، اندازه تکه‌های داده، کیفیت جریان و تاخیر.

       

      فرمت‌های ویدئویی یک داستان متفاوتی دارند. در سوژه مورد بررسی ما، فرمت‌های ویدئویی به عنوان نگهدارنده‌ای که برای تحویل داده‌های ویدئویی استفاده می شود. رایج‌ترین فرمت‌ها mp4، m4v و avi که آن را به عنوان پسوند فایل‌های ویدئویی ذخیره شده در کامپیوتر یا گوشی هوشمند دیده‌اید.

       

      همچنین، سردرگمی بین "فرمت" و "کدک" بسیار ساده است. کدک یک تکنولوژی فشرده سازی ویدئو است، یک نگهدارنده داده نیست اما یک ابزار است که کمک می‌کند به فشرده سازی داده بدون از دست دادن کیفیت بنابراین داده خیلی سریع‌تر ارسال می‌شود. بنابراین برای پخش بی‌وقفه به پروتکلی احتباج دارید که قوانین را تعریف و ترافیک را مدیریت کند، کدک داده‌ها را قبل از انتقال داده‌ها به مکان مورد نظر آن‌ها را در قالب مورد نظر قرار می‌دهد.

       

      یه چیز خیلی خوب در مورد دوربین مداربسته و دستگاه‌های سازگار با RTSP این است که بطور گسترده با بسیاری از دستگاه‌های پخش کننده ویدئویی پشتیبانی می‌شود، چه برای دسکتاپ چه برای تلفن‌های هوشمند.

       

      3-پروتکل‌های پخش چیست؟

      مقایسه RTSP و RTMP

      پروتکل‌های پخش RTMP و RTSP هردو پروتکل‌هایی برای پخش زنده استریم هستند. یک پروتکل قوانین انتقال داده از یک رسانه ارتباطی به رسانه دیگر را تعیین می‌کند. پروتکل‌های استریم روش تحویل ویدئو، صدا و سایر داده‌ها را به نقطه پایانی بیننده تعریف می‌کنند.

      مطالعه بیشتر: انواع نمایشگر برای دوربین‌های مداربسته

       

      کیفیت استریم معمولا به پروتکل دریافت‌کننده بستگی دارد. امروزه اکثر فایل‌های ویدئویی از اهداف پخش برای استریم‌ها پشتیبانی نمی‌کند، پروتکل‌ها با تقسیم کردن آن‌ها به تکه‌های کوچک داده و تنظیم مجدد تکه‌ها به تدریج برای پخش، به پخش استریم ویدئوها کمک می‌کنند.

       

      هدف پروتکل‌های مختلف جنبه‌های مختلف جریان است. برخی از پروتکل‌های نرخ از بیت‌های تطبیقی برای کاهش تاخیرها و بافرهای جریان ویدئو هستند. ضمنا، دیگر پروتکل‌ها نیز در کاهش تاخیر موثر هستند، تحویل تقریبا بی‌وقفه استریم برای بینندگان.

       

      RTMP(Real-Time Streaming Protocol) و (RTSP(Real-Time Streaming Protocol چیست؟ دو پروتکل هستند که از استریم‌ها با کمترین تاخیر پشتیبانی می‌کنند.

       

      RTMP-4 چیست؟

       چیست RTMP

       

      پروتکل پیام‌رسانی بی‌وقفه یا RTMP، یک پروتکل استاندارد برای ارسال چند رسانه‌ای داده در بستر اینترنت است. RTMP اساسا برای ایجاد اتصال بین یک سرور و یک فلش پلیر طراحی گردیده است. این در بین بهترین پروتکل‌ها با کمترین تاخیر قرار دارد، بر حسب احتیاج پخش ویدئویی، علی‌رغم ظهور پروتکل‌های جدید مرتبط باقی‌مانده و حذف نشده است.

       

      RTMP در نقطه‌بالای TCP اجرا می‌شود، به این معنی که مقدار کوچکی از داده‌ها به مقدار یکنواختی تا به نقطه دریافت برسد ارسال می‌شود. با نزدیک شدن به مرگ RTMP، Flash Player بیشتر برای دریافت داده‌ها برای پخش استریم و سپس تبدیل آن به HLS برای پشتیبانی از چند دستگاه استفاده می‌شود.

       

      نرم افزار FLASH PLAYER

       

      بسیاری از پلفرم‌های پخش بزرگ، شامل فیسبوک، یوتیوب و پریسکوپ همچنان از RTMP برای پشتیبانی با تاخیر کم و اتصال پایدار آن استفاده می‌کنند.

      به منظور دانلود نسخه موردنظر، نرم افزار Flash Player به سایت سافت 98 مراجعه کنید.

       

      5-آیا باید از RTMP استفاده کنم؟

      مزایای پروتکل RTMP: مزایای پرواضحی را برای پخش زنده ویدئو ارائه می‌دهد. یک مزیت واضح این است که پخش را با کمترین تاخیر فراهم می‌کند.

       

      اگر استریم شما از RTMP استفاده می‌کند، یک اتصال با قابلیت اطمینان بالا را در اختیار دارید-حتی اگر اتصال اینترنت با عدم وجود قابلیت اطمینان مواجه باشد.

       

      مزیت دیگر این پرتکل این است که پخش چندگانه و نیز قابلیت ارسال داده در یک هاست با چندین فرمت‌های مختلف را دارد-ازMP3 به AAC صوتی به MP4، فرمت‌های ویدئویی FLV و F4VRTMP ، در مقایسه با دیگر پروتکل‌های پخش کننده مبتنی بر HTTP بسیار انعطاف‌پذیر است.

       

      معایب پروتکل RTMP: در همین ابتدا میگیم، RTMP از آنجایی‌که فناوری Flash کار می‌کند با بسیاری از دستگاه‌های جدید سازگار نیست. امروزه در فضای پخش، HTML5  به گزینه‌ای برای پخش‌کننده‌های ویدئو تبدیل شده است.

       

       پروتکل HTML5

       

      پخش کننده ‌های مبتنی بر HTML5، مدتی است که بهینه‌سازی شده و به آرامی در حال تبدیل به یک استاندارد پخش تبدیل است، که RTMP را از روند اصلی خارج می کند.

       

      پروتکل RTMP با کانکشن‌های HTTP سازگار نیست، به این دلیل که انتخاب بهینه‌ای برای توزیع ویدئو نیست. بهترین راه‌حل برای پخش با RTMP ترکیب آن با پروتکل HLS برای مطابقت با آخرین تکنولوژی‌ها می‌باشد.

       

      6-مقایسه‌ای از پروتکل‌های RTMP و RTSP

       

      مقایسه RTSP و RTMP

       

      پروتکل RMTP

      1. کدک‌های صوت:

        AAC, AAC-LC, HE-AAC+ v1 & v2, MP3, Speex, Opus, Varbis

      2. کدک‌های ویدئو:

        H.264, VP8, VP6, Sorenson Spark, Screen Video v1 & v2

      3. سازگاری بازپخش:

        Flash Player, Adobe AIR, RTMP-compaible players

      مزایا

      1. تاخیر کم
      2. بافر کم
      3. پایداری

       

      ایرادات

      1. عدم سازگاری با HTML 5
      2. عدم سازگاری با HTTP
      3. به منظور تجربه رویت‌پذیری و مقیاس‌پذیری بهینه‌سازی نشده است
      4. آسیب‌پذیری پهنای‌باند

       

      تاخیر: 3 الی 30 ثانیه

       

      فرمت‌های مختلف:

      RTMP(tuned through), RTMPE(encrypted), RTMPTE(tunneled and encrypted), RTMPS(encrypted over SSL), RTMPS(encrypted over SSL), RTMPS(tranvels over UDP instead of TCP)

       

      پروتکل RTSP

      کدک‌های صوت:

      AAC, AAC-LC, HE-AAC+, v1 & v2, MP3, Speex, Opus, Vorbis

      کدک‌های ویدئو:

      H.265, H.264, VP9, VP8

      سازگاری در بازپخش:

      پخش‌کننده زمان سریع، پخش کننده‌های سازگار با RTSP/RTP، پخش‌کننده رسانه VideoLAN VLC media player ، 3Gpp-campatible mobile devices

       

      مزایا

      1. تاخیر کم
      2. توسط دوربین‌های مداربسته IP پشتیبانی می‌شود
      3. پخش بخش‌بندی شده
      4. شخصی‌سازی شده

       

      ایرادات

      1. عدم سازگاری با HTTP
      2. محبوب اکثریت نیست

       

      تاخیر: 2 ثانیه

       

      فرمت‌های مختلف:

      کل RTP,RTCP(Real-Time Control Protocol) و RTSP اغلب‌به عنوان RTSP نامیده می‌شود.

       

      7-ملاحظات در انتخاب بین RTMP و RTSP

       

      انتخاب بین RTMP و RTSP به موارد استفاده و دستگاه پخش خلاصه می‌شود.

      از طرفی، RTMP‌سازگاری و پایداری بیشتری با تاخیر پخش کم در دستگاه‌های مختلف را پیشنهاد می‌دهد. با این وجود شما به Flash Media Server بخصوصی برای توزیع محتوایتان احتیاج دارید. این مورد امروزه محدودیت بزرگی به حساب می‌آید، جاییکه انتخاب دستگاه‌های تولید شده اکنون جامع‌تر از همیشه است.

       

      ضمنا، RTSP برای دوربین‌های مداربسته‌ IP و پخش محلی تصاویر مناسب است. پروتکل پخش بی‌وقفه با این شیب پیشرفت‌های اخیر پروتکل‌ها همگام و بروز باقی مانده است.

       

      RTSP-8 چیست؟

      RTSP مخفف Real-Time Streaming Protocol. به ساده‌ترین عبارت می‌توان گفت، پروتکل به مجموعه قوانینی اشاره دارد که باید هنگام انتقال داده‌ها از سیستم دیگر رعایت شوند. همچنین همانطور که از نام آن پیداست، به کاربران کمک می‌کند به سرور رسانه یک سیستم دوربین مداربسته دسترسی پیدا کنند، و کاربرد اصلی آن درخواست پخش ویدئوی لحظه ای از یک دوربین در شبکه دوربین مداربسته است.

       

      RTSP یک پروتکل انتقال نیست، و داده‌های جریان ویدئو را منتقل نمی‌کند و در عوض سیگنال‌هایی را برای کمک به برداشتن استریم ویدئو از دوربین مداربسته و انجام عملکردهای کنترل سه گانه(پخش، مکث و توقف) در استریم ارسال می‌کند. این پروتکل به دوربین‌های مداربسته و NVR‌ها برای ارتباط با یکدیگر و ارسال سیگنال های بین آن‌ها کمک می‌کند.

       

      RTSP از TCP(Transmission Control Protocol) برای تنظیم و نگهداری اتصال و این اتصال می‌تواند نرخ انتقال بالایی داشته باشد از آنجایی‌که به دانلودهای محلی(Local) و یا کشینگ(Cashing)، برای دسترسی و کنترل یکپارچه آن‌ها احتیاج ندارند.

       

      یک پروتکل شبکه‌ای طراحی شده برای کنترل جریان پخش رسانه در استفاده از سیستم‌های ارتباطی و سرگرمی است. این پروتکل برای ایجاد راه آسان جهت دسترسی و یا تغییرات در استریم رسانه (فایل ویدئویی‌که می‌تواند بی‌صدا نیز باشد) طراحی شده بود.

       

      این پروتکل برنامه‌نویسی و کدگذاری پیچیده‌ای را با هم در پشت صحنه برای انتقال ویدئو از طریق شبکه یا اینترنت با یک پیوند آسان برای بسته بندی استفاده می‌کنند، و به غیر از سیستم‌های دوربین مداربسته کاربردهای زیادی دارد بنابراین درباره اینکه RTSP چیست اطلاعات بسیاری را می توان استخراج کرد و همچنین می‌تواند خیلی فنی باشد. از آنجایی‌که دغدغه اصلی ما سیستم‌های امنیتی دوربین مداربسته است، بر چگونگی ارتباط این فناوری در سیستم‌های دوربین مداربسته تمرکز خواهیم کرد. همانگونه‌که در مقدمه عنوان شد این قابلیت در دوربین‌های مداربسته همانند استاندارد ONVIF مورد استفاده قرار می‌گیرد.

       

      نرم افزار RTSP در دوربین‌های مداربسته مستقیما به تنظیمات کدگذاری که روی خود دستگاه است، مربوط می‌شود. به این معنا، هر کسی که به دنبال انتقال تصویر به صفحه نمایش 4K است، باید یک دوربین مداربسته امنیتی 4K یا سیستم NVR 4K خریداری کند.

      مطالعه بیشتر: آیا مفهوم 4K با 4MP یکسان است؟

       

      توجه شود: RTSP یک پروتکل شبکه است که به اتصالات شبکه نیز احتیاج دارد. در واقع دوربین‌های مداربسته با بستر کواکسیال، مثل CVI یا آنالوگ، نمی‌توانند برای پروژه‌های موردنظر استفاده شوند، مگر آنکه با یک DVR سازگار جفت گردند.

       

      9-آیا باید از RTSP استفاده کنم؟

      RTSPنرم افزار یا پروتکل استریم بی‌وقفه، توسط شبکه‌های بی‌وقفه توسعه داده شده‌اند، رقیب ادوبی این پروتکل عمدتا برای کنترل سرور سیستم‌های سرگرمی و ارتباطات ساخته شده است.

       

      پروتکل پخش کننده بی‌وقفه معمولا برای استریم دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IP) مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا که می‌تواند استریم بی‌وقفه تولید نماید. مشابه RTMP، بیشتر برای توزیع یا دریافت استفاده می‌شود، برای پخش دوربین‌های مداربسته IP، پخش کننده‌ها به نرم افزار یا سرویس پخش‌کننده‌ای احتیاج دارند که استریم را بر روی همه دستگاه‌ها قابل رویت کنند.

       

      10-مزایای RTSP برای دوربین های مداربسته

      اگرچه این پروتکل کمی قدیمی‌تر است، اما هنوز در حال استفاده است و چندین مزیت برای پخش محتوایتان ایجاد می‌کند.

      هر موقع بحث دوربین‌های مداربسته امنیتی مطرح می‌شود، همیشه ارسال ویدئو به سرور یا دستگاه ضبط کننده ارسال شود تا بتوان بعدا بازیابی کرد یا بدون وقفه مشاهده شود. یکی از تکنولوژی‌هایی که به طور گسترده برای پخش و کنترل فید ویدئوها RTSP (Real-Time Streaming Protocol) و این مقاله، ما در مورد RTSP و نحوه استفاده صحیح از آن بحث خواهیم کرد.

      اول از همه، آوردن یک استریم ساده روی نرم افزار سازگار با RTSP  مانند  player VLC و player Quick time، CCTV مشروط بر‌اینکه شبکه دوربین‌مداربسته شما بوسیله یک Media Server نگهداری شده باشد، تمام آن چیزی که احتیاج دارید. نرم افزار مناسب  URLشبکه RTSP است.

       

      RSTP همچنین دسترسی آسان را برای ذخیره روی هارد درایوهای محلی را فراهم می‌کند، DVR و NVR‌ها از آنجایی‌که دوربین‌های مداربسته RTSP بطور جهانی بوسیله دستگاه‌ها و نرم افزارها پشتیبانی می‌شوند، بنابراین این امکان انتخاب هر کدام از NVR یا DVR ها را بدون نگرانی در مورد تولیدکننده فراهم می‌کند.

       

      همچنین، از آنجایی‌که قابلیت یونیورسال، دستگاه‌هایی که از RTSP پشتیبانی می کنند خیلی مقرون به صرفه است و با هر دستگاه شخص ثالثی کار خواهد کرد، به کاربران این امکان را می‌دهد بدون اینکه به محدود به سازنده واحد، ترکیب و مطابقت کنند. بالاتر از همشون، RTSP اتصال اینترنت برای عمکرد احتیاج ندارد، به علاوه می تواند به یک شبکه محلی محدود شود.

       

      برخلاف پروتکل‌های HTTP، این فناوری داده‌های استریم را بر روی هارد دیسک ذخیره نمی‌کند. در حالی‌که اطمینان از تحویل پیوسته استریم، این کمک می‌کند به ساخت مشخصه"زمان واقعی" احتمالی بوسیله کنترل از راه دور تقاضا در دو هر دو طرف.

       

      پروتکل استریم بی‌وقفه، بسیاری از پروتکل‌ها رو ترکیب می‌کند: TCP(Connection-based  protocol)، UDP(Connectionless Procolو RTSP به منظور توابع بیشتر سفارشی‌سازی را فعال کنید، در حالی‌که از اتصال بین استریم سمت سرور و کاربر اطمینان حاصل کرده‌اید.

       

      به عبارت دیگر، دو مزیت برجسته و مهم این است که هر دو قابلیت توسعه‌پذیری و بخش‌بندی برایش فعال است. با پروتکل پخش بی‌وقفه، می‌توانید مشخصات جدید، پارامترها، روش‌ها، یا روش‌های دیگر پروتکل‌ها که به سادگی با کد نویسی ایجاد می گردد.

       

      11-معایب RTSP برای دوربین مداربسته

      برای بیشتر پخش کنندگان آشنا نیست. به علاوه عمدتا برای پخش زنده دوربین‌های مداربسته تحت شبکه(IP)؛ از پخش سراسری پخش در دستگاه‌های اندروید یا iOS پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین اگر برای کسب و کارتان به دنبال این استریم  هستید، می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد، هنوز بسیاری از سرویس‌ها از نرم افزار RTSP به عنوان پروتکل پخش کننده پشتیبانی نمی‌کند.

       

      12-خطرات RTSP- استریم‌ها هک می‌شوند

      به منظور دسترسی راحت به این پروتکل‌ها پیشنهاد می‌شود، بدون شبکه فایروال حفاظتی درست و حسابی، نفوذ به به شبکه IP و مشاهده فیلم یا غیرفعال کردن دوربین های مداربسته شما برای هکرها آسان است.

       

      RTSP می‌تواند بسیار آسیب پذیر باشد زیرا برای کنترل دوربین‌های مداربسته شما تنها به یک URL ساده احتیاج دارند (هنگامی‌که در شبکه شما قرار دارند).

       

      خوشبختانه، برخی موارد احتیاطی جهت پیشگیری از این اتفاق وجود دارند. با توجه به دوربین‌های مداربسته ای که راه اندازی کرده اید شما می‌توانید نرم افزار را آپدیت کنید، برای رمز گذاری هر کدام از دوربین‌های مداربسته، فعال کردن رمزگذاری WPA2 (برای دوربین‌های مداربسته بیسیم)، و همچنین اجتناب از مکان‌هایی که دوربین های مداربسته متعلق به آنجا نیستند.

       

      این‌ها ممکن است برای گسترش امنیت برخی از دوربین‌های مداربسته شما کمک می‌کند، اما اگر شما به امنیت بهتری نیاز دارید، شما می‌توانید تغییر رمز پیشفرض حساب ادمین یا محدودسازی دوربین‌های مداربسته‌تان به یک شبکه ایزوله امنتی شبکه محلی محدود کنید.

      مطالعه بیشتر: چگونه در برابر هکرها از دوربین مداربسته خود محافظت کنیم

       

      هر کدام از پروتکل‌ها مزایا و معایبی دارد، اما بدین معنا نیست که شما با انتخاب یکی به جای دیگری دچار مشکل خواهید شد. شما می‌توانید با انتخاب استریم RTMP و RTSP بدون مشکلات در تنظیم را ایجاد کنید. تنظیم تطبیقی نرم بیت کمک می‌کند تا بالاترین کیفیت ممکن را در تجربه رویت‌پذیری را تجربه نمایید.

       

      13-نحوه استفاده از پروتکل RTSP در دوربین مدار‌بسته، دستگاه NVR و DVR

      فرض کنید یک دوربین مداربسته IP را برند داهوا تهیه کرده‌اید و قصد دارید که آن‌را با دستگاه‌NVR که از برند دیگری است راه‌اندازی نمایید در این صورت شما دستورالعمل های دوربین داهوا را برای RTSP در کتابچه راهنمای آن جستجو کنید، اگر نبود از افراد متخصصی که تجربه انجام این پروژه را دارند مشاوره بگیرید. پس از بدست آوردن این اطلاعات، باید در دستگاه ضبط‌کننده خود وارد نماییم تا درخواست ارسال ویدئو از طریق این پروتکل جهانی آغاز گردد.

       

      در این بخش در مورد طریقه استفاده از سیستم‌های دوربین‌مداربسته و دستگاه ضبط کننده صحبت می‌نماییم، URL استریم‌ها برند به برند متغییر هستند، و آدرس استریم موردنیاز برای یک نرم‌افزار به عملیاتی که شخص بخواهد با آدرس انجام دهد بستگی دارد.

       

      به عنوان مثال: برخی از نرم افزارهای پخش‌کننده مانند VLC جهت دریافت استریم RTSP پیشوند "rtsp://" را در ابتدای آدرس URL خود احتیاج دارند. اما در مقابل برخی دیگر از نرم‌افزارها ممکن است به پیشوند خاصی نیاز نداشته باشند اما برای تعیین استریم نیاز به کاربر دارند. که در ادامه با دسته‌بندی شرح خواهیم داد.

       

      1-یک استریم پایه RTSP

      برای ایجاد بقیه لینک URL برای یک کاربر به دانستن آدرس IP تنظیم‌شده روی دستگاه خود نیاز خواهد‌داشت. بطور پیشفرض دوربین‌های مداربسته ما با آدرس IP 192.168.1.109 و دستگاه‌های ضبط‌کننده ما با آدرس 192.168.1.108 ارسال می شوند. کاربران می‌توانند آدرس IP دستگاه خودشان را تغییر دهند همانطور که آن‌ها مناسب می‌بینند، اما برای مثال ما از پیشفرض دوربین مداربسته IP استفاده می کنیم. این ما را به یک استریم که شبیه آدرس زیر است هدایت می‌کند

      rtsp://192.168.1.109

       

      2-استریم RTSP محافظت شده با پسورد

      بسته به تنظیمات روی دستگاه ممکن است برای کارکرد URL، اعتبار کاربری مورد نیاز باشد. اعتبارنامه‌ها قبل از آدرس IP در URL RTSP اضافه می‌گردند. برای مثال استریم مورد نظر را بررسی نمایید. این استریم با بیشتر نرم‌افزارهای پخش کننده کار خواهد کرد. نام کاربری و رمز‌عبور را با نام‌کاربری و رمز‌عبور تنظیم شده روی دوربین مداربسته یا ضبط کننده برای دسترسی به استریم به فرم زیر جایگزین نمایید.

      rtsp://USERNAME: PASSWORD@192.168.1.109

       

      3-افزودن دستورات یا تنظیمات بیشتر به استریم

      نهایتا، آن استریم چه برای دوربین مداربسته امنیتی و چه برای دستگاه ضبط کننده باشد، دستورات اضافی وجود‌دارند که می‌تواند به انتهای استریم RTSP افزوده شوند. این دستورات می‌توانند جهت تعیین اینکه از چه کانال دستگاه جهت تعیین استریم دستگاه ضبط کننده با استریمی که کاربر برای پخش در بستر RTSP Substream یا Mainstream از ضبط‌کننده یا دوربین‌مداربسته می‌خواهد انتقال دهد، به کار می‌روند.

      برای افزودن دستورات کاربر ابتدا دستور "/cam/realmonitor?" را به لینک مشابه مثال زیر اضافه می‌کند:

      rtsp://USERNAME:PASSWORD@192.168.1.109/cam/realmonitor

       

      4-Mainstream یا Substream-نوع فرعی

       

      Mainstream و Substream

       

      دستور "subtype" می‌تواند به لینک RTSP اضافه کرد تا معین گردد آیا استریم باید Mainsream یا Substream از دوربین مداربسته خارج گردد. به زبان ساده عبارت Mainstream رزولوشن کامل و Substream رزولوشن پایین‌تر و شدت استریم کمتری است. اگر سرعت آپلود در یک موقعیت به اندازه کافی برای انتقال Mainstream سرعت ندارد.

      مثال زیر از مباحث Mainstream  یا Substream را بررسی کنید:

       

      Mainstream

      rtsp://USERNAME:PASSWORD@192.168.1.109/cam/realmonitor?

      Channel=1&subtype=0

       

      Substream

      rtsp://USERNAME:PASSSWORD@192.168.1.109/cam/realmonitor?

      Channel=1&subtype=1

      Channel=1 or 2 or …-Channel

       

      تعیین کانال استفاده شده برای استریم یک ضبط کننده و اینکه از کدام کانال بایستی بیاید.

       

       برای مثال:

      اگر یک کاربر بخواهد استریمی از اولین دوربین‌مداربسته بر روی دستگاه ضبط‌کننده بیاید، "channel=1" را به انتهای لینک شان اضافه خواهند کرد. به همین ترتیب دوربین مداربسته دوم "channel=2" و  به همین صورت بقیه نیز اضافه می‌گردند.

      RTSP://USERNAME:PASSWORD@192.168.1.108/cam/realmonitor?channel=3&subtype=1

       

      5-ترکیب دستورات برای استریم‌های RTSP دستگاه NVR یا DVR

       

       DVR و NVRدر دستگاه RTSP ترکیب دستورات برای

       

      نه تنها شما می‌توانید یک دستور را در یک زمان انجام دهید، شما می‌توانید دو دستور را برای یک استریم خاص از یک دستگاه ضبط‌کننده ترکیب کنید. از آنجایی‌که تعداد کانال از یک دوربین‌مداربسته مهم نیست، تنها ترکیب دستورات برای یک استریم از دستگاه DVR یا NVR اهمیت دارد. برای مثال ما، کانال سوم از NVR و substream از یک کانال دریافت خواهیم نمود. یک کاربر می‌تواند شماره کانال یا نوع پخش را به دلخواه جایگزین کند.

      rtsp://USERNAME:PASSWORD@192.168.1.108/cam/realmonitor?channel=3&subtype=1

       

      14-چرا پروتکل RTSP مورد نیاز است؟

      1-استریم جایگزین برای افزایش سازگاری ONVIF

      هدف اصلی RTSP زمانی‌که با دوربین‌های مداربسته مورد استفاده قرار گیرد، کمک به سازگاری با ONVIF است. در حالی‌که فقط می‌تواند ویدئو و صدا ارسال کند، با ارائه نوع دیگری از استریم برای تست سازگاری و تنظیمات ONVIF در دستگاه هایی که می‌خواهید استفاده کنید، کمک می‌کند.

       

       

       

      تنظیمات onvif

       

      این مربوط به زمانی می‌شود که شخصی تلاش می‌کند از دوربین‌های مداربسته IP با دستگاه ضبط کننده ثالث استفاده کند.

       

      اکثر سیستم‌های NVR یا XVR حرفه‌ای راه‌های جایگزینی را برای افزودن دوربین‌های مداربسته تولیدی ثالث ارائه می‌کنند و یکی از این راه‌ها دسترسی به استریم از طریق یک دوربین مداربسته است.

       

      2-ضبط یا پشتیان گیری زنده در موقعیت ثانویه

      استریم RTSP همچنین توانایی ذخیره سازی و ضبط مجدد برروی سرور یا ضبط کننده دیگر را فراهم می‌کند. از آنجایی که برای مدت طولانی وجود داشته است، رسانه‌ها و سرورهای NAS (Network Attached-Storage) زیادی وجود دارند که از آن پشتیبانی می‌کنند. اکثر سیستم‌های XVR و NVR نه تنها استریم‌هایش را برای ارسال ویدئو ارائه می‌دهند، بلکه می‌توانند جریان‌های RTSP را نیز برای ضبط بپذیرند! این ویژگی برای مشتریانی مفید است که ترجیح می‌دهند یک نسخه پشتیبان ثانویه یا اضافی از فیلم‌های خود داشته باشند.

      مطالعه بیشتر: SSD در مقابل HDD

       

      3-ادغام و یکپارچه سازی سیستم خانه هوشمند

      بیشتر تکنسین یا شرکت‌های نصب کننده خانه‌های هوشمند سازگاری استریم‌های RTSP با سیستم‌های امنیتی دوربین‌های مداربسته یا ضبط کننده‌ها با تجهیزات اتوماسیون خانه‌هایشان را تقاضا دارند. این فناوری یک راه آسان برای این کمپانی‌ها جهت ارسال یک استریم ویدئو بر روی چندین دستگاه در خانه را بطور همزمان فراهم می‌کند.

      مطالعه بیشتر: راه حل سریع با فناوری های خانه در سال 1401

       

      برای مثال اگر شخصی چند تبلت یا مرکز کنترل خانه را دارد، بدون توجه به جایی‌که هستند در خانه یا محل کار یک استریم  را از دوربین مداربسته یا NVR می‌توانند دریافت کنند.

       

      4- نرم افزار پخش کننده VLC

      نرم افزار VLC Player

       

      یک برنامه عالی برای استفاده از استریم هایRTSP  بوسیله VLC Media Player است. VLC می تواند مستقیما برای دسترسی به استریم RTSP که سیستم یا دوربین‌مداربسته فراهم می‌کند استفاده شود. رایج‌ترین کاربرد استفاده از VLC تماشای یک دوربین مداربسته بدون ورود به رابط وب است.

       

      کسی که کنجکاو است چگونه تنظیمات رمزگذاری بر دوربین‌های خود تاثیر می‌گذارد، می‌تواند از VLC برای مشاهده جریان پخش برای پیش نمایش تغییرات و جهت تائید عدم وجود ویدئوهای غیرواقعی از آن‌ها استفاده کرد.

       

      برای تنظیم دقیق تنظیمات کدگذاری، روش و رویکرد آزمون و خطا رو پیشنهاد می دهیم. نرخ بیت کمتر باعث حفظ بیشتر در ذخیره‌سازی ضبط و مصرف کمتر داده هنگام مشاهده از راه دور می‌شود.

       

       

      VLC Media Player نرم‌افزاری حرفه‌ای که می‌تواند به جای همه نرم‌افزار‌هایی که به عنوان Player بر روی سیستم نصب می‌شود قرار گیرد زیرا قادر است تا 99 درصد فرمت‌ها را پشتیبانی کند. همچنین نرم افزار VLC  قادر است فرمت‌های مختلف را به یکدیگر تبدیل کند.

       

      جهت دریافت فایل نصبی این نرم افزار روی لینک زیر کلیک کنید.

       

       دانلود نرم افزار Vlc player 

       

      5-پخش مجدد استریم به سرویس‌های پخش زنده

      آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین نوع از استریم تصویر توسط یک دوربین‌مداربسته امنیتی پخش زنده از طریق وب سایت می‌باشد. برخی از پروژه‌های رایج پخش زنده CCTV شامل: پناهگاه‌های حیوانات، پارک‌های ملی، باغ وحش‌ها، ساحل‌ها و احدث سایت ها. اکثر پخش‌زنده از طریق وب سایت‌ها نیاز به استریم (RTMP (Real Time Messaging Protocol دارد سپس این استریم می‌تواند مجددا در بستر اینترنت پخش شود. جفت کردن یک استریم RTSP با نرم‌افزارهای رایگان مانند: OBS (Open Broadcasting Software)  یک روشی را برای تبدیل یک RTSP stream به RTMP می باشد. سایر روش‌های نرم افزاری پولی شامل: Xspilit، VMIX و Wirecast می‌باشد.

       

      نتیجه گیری

      RTSP برای دوربین‌های مداربسته امنیتی و دستگاه‌های مبتنی بر پروتکل شبکه (یا IP) بسیار مهم است زیرا به کاربر کمک می‌کند هر زمان که لازم باشد اطلاعات را بازیابی کند. بسته به تنظیمات شبکه، همچنین کاربر می‌تواند از راه دور به فیدها با تاخیر تقریبا صفر دسترسی داشته باشد.

      برای دریافت فایل روی لینک زیر کلیک کنید.😍

       

      دانلود نسخه pdf مقاله 

       

      سوالات متداول:

       آیا RTSP همچنان استفاده می‌شود؟ 

      بله، RTSP همچنان یکی از ارجح‌ترین پروتکل‌ها برای دوربین‌های مداربسته IP است. همچنین در بسیاری از ساختارهای نظارتی و دوربین‌های مدار‌بسته (CCTV) استاندارد باقی می‌ماند.

       

      آیا همه دوربین‌های مداربسته IP از RTSP پشتیبانی می‌کند؟

      RTSP تقریبا در تمام دوربین‌های مداربسته IP، NVR ها و DVR‌ها وجود دارد.

       

      چطور می‌توانم ویدئو را دوربین را از دوربین مداربسته IP خود پخش کنم؟

      شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار VLC Media Player ویدئو خود را پخش کنید.

       

       چطور میتونم یک سرور RTSP رو تنظیم کنیم؟ 

      با تنظیم و راه اندازی سرور RTSP و شروع پخش استریم در عرض چند دقیقه.

       

      مدیر ۱۴۰۲/۰۵/۰۹