تفاوت دستگاه DVR و NVR

      دستگاه nvr یک تجهیز لازم برای دریافت و پخش تصاویر در سیستم امنیتی است که می‌تواند تصاویر اطراف و پیرامون را ضبط کند. ذخیره سازی اطلاعات ضبط شده برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد. از این رو از دستگاه‌های مختلفی برای این امر استفاده می‌کنند.

       

      فهرست مطالب:

      دستگاه  DVR چیست؟

      نحوه عملکرد دستگاه   DVR

      دستگاه NVR چیست؟

      نحوه عملکرد دستگاه   NVR

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از نظر عملکرد

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از نظر کابل کشی

      تفاوت DVR و NVR از جهت کیفیت

      تفاوت دستگاه DVR و NVR در پهنای باند

       تفاوت دستگاه  DVR و NVR از جهت تشخیص و هوشمندی

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از نگاه ذخیره اطلاعات

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از جهت قیمت

      برخی از مزایا دستگاه NVR

      برخی از مزایا  دستگاه DVR

      سرور چیست؟

      تفاوت DVR و NVR  و HVR چیست؟

      تفاوت DVR NVR  XVR  به چه صورت است؟

       

      به طور کلی دو نوع دستگاه ذخیره سازی و پردازش تصاویر برای سیستم امنیتی وجود دارد.دستگاه DVR و NVR دو دستگاهی هستند که می‌توانند تصاویر ویدیویی دوربین‌های مداربسته را ضبط کنند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دستگاه DVR و NVR چیست؟ در این مقاله از هامین همراه باشید زیرا در ادامه قصد داریم اطلاعات جامعی درباره تفاوت دستگاه  DVR و NVR شرح دهیم.

      دستگاه  DVR چیست؟

      در واقع digital video recorder را به اختصار DVR می‌نامند و در حقیقت ضبط کننده ویدیویی دیجیتال می‌باشد. این ضبط کننده  می‌تواند تصاویر سیگنال و امواج آنالوگ را به قالب دیجیتال تبدیل کند.

      نحوه عملکرد دستگاه DVR

      این فناوری قادر است اطلاعات و تصاویر را از دوربین مدار بسته دریافت کرده و  به صورت الکترونیکی بر روی هارد ذخیره  و پشتیبان‌گیری کند. با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه دستگاه  DVRمی‌تواند تصاویر را بر بستر اینترنت انتقال دهد. لازم به ذکر است اطلاعات را می‌توان با خیالی آسوده در آن نگهداری کرد زیرا تمامی آن‌ها کد گذاری و رمز پردازی می‌شوند.  این دستگاه می‌تواند از پورت هایHDMI ، VGA،AVI  به خوبی پشتیبانی کند.

      ضبط‌کننده تصویر

      اولین  دستگاه ذخیره سازDVR   از کیفیت پایینی برای ارائه اطلاعات برخوردار بود. از این رو به مرور زمان فناوری CVI، IP، AHD،TVI  به این  دستگاه اضافه شدند که تاثیر بسزایی را در ارائه خدمات با فرمت تصویری و کیفیت‌های مختلف به ارمغان آوردند.

      دستگاه NVR چیست؟

       اصطلاح  network video recorder عبارت کامل NVR است.  این ضبط کننده مخصوص سیستم‌های دوربین مداربسته تحت شبکه است. در واقع می‌تواند از طریق اینترنت با استفاده از کابل  مربوطه فیلم‌ها را ضبط کند.

      نحوه عملکرد دستگاه NVR

       این دستگاه می‌تواند بدون نیاز به سیستم خاصی عملکرد خود را به بهترین نحو ممکن ارائه دهد. در واقع  نوع فعالیت  دستگاه NVR مانند سرورهای کامپیوتری است. این دستگاه با استفاده از پورت شبکه LAN همانند سرور به سوئیچ متصل می‌شود.

       این دستگاه ضبط تصاویر قادر است با استفاده از پروتکل‌های خاص اطلاعات را دریافت و ذخیره کند. با کمک NVR  می‌توان اطلاعات را به صورت آفلاین و آنلاین و از راه دور به آسانی ارائه داد.

      در واقع این سیستم امنیتی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و کیفیت بسیار بالایی دارد. از این رو یکی از شیوه‌های مناسب برای افزایش  و ایجاد امنیت منزل و محیط کار است‌. 

       دستگاه مورد نظر با استفاده از فناوری مدرن، برق دوربین‌ها را به راحتی تامین می‌کند و  نیاز به کابل را از بین می‌برد. علاوه بر آن این دستگاه می‌تواند صدای اطراف مورد نیاز را ضبط کند و با استفاده از پورت مربوطه قادر است صدا را منتقل کند.

      دستگاه NVR

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR

      در واقع این دو دستگاه از نظر عملکرد یکسان هستند اما تفاوت آن‌ها در نحوه  چگونگی ضبط تصویر است. به صورت کلی فعالیت  این دو دستگاه در حوزه ضبط و پردازش اطلاعات می‌باشد.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR در نحوه پردازش و دریافت تصاویر و همچنین ذخیره سازی آن‌ها می‌باشد. در ادامه قصد داریم از جهات مختلف به فرق دستگاه NVR  با  DVR به صورت جامع و کامل بپردازیم.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از نظر عملکرد

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR را  از جهت عملکرد می‌توان به این نکته اشاره کرد که DVR می‌تواند تصاویر یا ویدیو را از دوربین مداربسته دریافت کند و با استفاده از کابل که در قسمت پشت دستگاه متصل می‌شود به راحتی آن‌ها را انتقال دهد.

      در واقع این دستگاه ابتدا اطلاعات را رمزگذاری کرده و سپس برای ذخیره آن‌ها اقدام می‌کند.  در حالی که تکنولوژیNVR  فیلم های ویدیویی مدار بسته را ضبط می‌کند سپس اطلاعات را بر روی فضای ابری، هارد و سیستم ذخیره می‌کند .

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR  را از نظر نحوه عملکرد میتوان بیان کرد که در حالت کلی DVR تصاویر و ویدیوهای آنالوگ را که از دوربین مدار بسته دریافت می‌کند آن‌ها را به صورت دیجیتال تبدیل کرده و سپس برای ذخیره سازی عملیات مناسب را انجام می‌دهد.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR  را می‌توان بدین صورت توصیف کرد که  NVR یک سیستم ضبط کننده مدرن به شمار می‌رود و  قادر است ویدیوهای دوربین مدار بسته توسطIP  رمزگذاری کند و آن‌ها را برای ذخیره سازی آماده کند. ضمنا هنگامی که این دستگاه ضبط تصویر به یک نمایشگر متصل می‌شود، می‌توان به راحتی تصاویر را کنترل و مشاهده کرد.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR

      فرق دستگاه NVR  با  DVR از نظر عملکرد در این است که  NVRمی‌تواند تمام اطلاعات که توسط دوربین های مختلف انجام می‌شود را پشتیبانی کند. اما DVR که تکنولوژی نسبتاً قدیمی محسوب می‌شود  نمی‌تواند فرمت  تمامی دوربین های مدار بسته را پشتیبانی کند.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از نظر کابل کشی

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR بسیار گسترده و فراوان است اما به یکی از  مهم‌ترین تفاوت دستگاه آنالوگ و دیجیتال می‌توان به نحوه کابل کشی اشاره کرد NVR . تکنولوژی است که به صورت سیمی یا بی‌سیم می‌تواند به وظایف خود عمل کند.

       اما در مقابلDVR  یکی از دستگاه‌های ضبط تصویری قدیمی است که سیستم‌هایی که بدون سیم هستند را پشتیبانی نمی‌کند.  همچینین تصاویر دوربین مداربسته  که توسط  دستگاه NVR  و DVR ضبط شده اند بر روی کامپیوتر و لپ تاپ می‌توان مشاهده کرد.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR  برای اتصال بدین صورت است که  DVR برای متصل شدن به سیستم می‌تواند از  VGA، LAN، HDMI ، کابل کواکسیال و در نهایت نرم افزار استفاده کند. در مقابل نصب NVR  تا حدود زیادی مشابه به DVR است اما به کابل اترنت، سرور،  POE نیاز است.

      تفاوت DVR و NVR از جهت کیفیت

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR در جهت کیفیت تصویر  به میزانی است که کاربر به راحتی می‌تواند متوجه شود. در واقع وجود امواج آنالوگ درDVR ، موجب کاهش کیفیت تصاویر شده است.

      در صورتی که NVR قادر است  رزولوشن مختلف مانند 8 مگاپیکسل و 12 مگاپیکسل را ساپورت کند.

       یکی دیگر از فرق دستگاه  DVRو NVR  صدا است که DVR به دلیل استفاده از کابل کواکسیال نمی‌تواند سیگنال‌های صوتی را انتقال دهد.

      کیفیت دستگاه ضبط کننده تصویر

       

      تفاوت دستگاه DVR و NVR در پهنای باند

       از مهم‌ترین تفاوت دستگاه  DVR و NVR می‌توان به پهنای باند اشاره کرد.  اصطلاح پهنای باند ورودی و خروجی بیشتر برای دستگاهNVR  کاربرد دارد و دارای سرعت‌های متفاوتی است. در واقع انتقال میزان حجم اطلاعات ورودی و خروجی  در واحد ثانیه بر این اساس مشخص می‌شود. در صورتی که برای دستگاه DVR عباراتی مانند تعداد کانال،  تعداد دوربین و وضوح کیفیت تصویر استفاده می شود. در نتیجه فرق دستگاه NVR  با  DVR از لحاظ پهنای باند را می توان به صورت اختصاصی مورد بحث قرار داد.

       تفاوت دستگاه  DVR و NVR از جهت تشخیص و هوشمندی

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از جهت نحوه تشخیص بدین شکل است که دستگاه DVR بر اساس حرکت فریم‌ها  تصاویر را ذخیره می‌کند. به صورت واضح تر این دستگاه به صورت شبانه روزی و 24 ساعت اطلاعات را ثبت نمی‌کند بلکه در هنگام حرکت زاویه دید شروع به فعالیت می‌کند.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR  این است که هزینه مصرفی  و زمان وقف شده، در دستگاه DVR به بهترین نحو ممکن صرفه جویی می‌شود. اما در مقابل دستگاه NVR می‌تواند، هنگام حرکت اجزا را متوجه شود  و بازه زمانی اتفاق را برای ذخیره سازی ارسال کند.

       تفاوت DVR و  NVR این است که NVR از هوشمندی  بالایی برخوردار است و از آن برای کاهش جرائم  استفاده می کنند به همین علت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از دستگاه ضبط تصاویر می‌توان برای تشخیص پلاک خودرو ، تشخیص  افراد و سایر عواملی که نیاز به هوشمندی بالایی دارند استفاده کرد.

      دوربین و دستگاه ضبط کننده

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از نگاه ذخیره اطلاعات

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR  را از جهت ذخیره فیلم دوربین مداربسته قصد داریم شرح دهیم. دستگاه DVR  قادر است برای حفظ و نگهداری اطلاعات از هارد دیسک استفاده کند تا بتواند حجم بالایی از داده‌ها  را ذخیره کند.

       از مهم‌ترین تفاوت دستگاه NVR آنالوگ و دیجیتال می‌توان به این اشاره کرد که NVR قادر است تصاویر را هم زمان با ضبط، به صورت زنده به نمایش بگذارد. همچنین می‌تواند اطلاعات و تصاویر را به صورت فشرده و منسجم ذخیره کند.

      در دستگاه DVR پس از اینکه حجم هارد دیسک اشغال شد باز هم می‌توان با خیالی آسوده بر روی اطلاعات قبلی داده‌های جدید را ذخیره کرد.  از این رو می‌توان به صورت دستی تنظیم کرد که  برای پر شدن حافظه هارد از قبل هشدار اعلام کند. کند . متاسفانه برای استفاده از هارد در جهت ذخیره سازی اطلاعات توسط  این دستگاه‌‌ نیاز به کابل کشی است.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR این است که  NVR  از ظرفیت محدود و مشخصی برخوردار است. در واقع می‌تواند با سرعت و کیفیت بهتری تصاویر را ذخیره و نگهداری کند.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR را دانستید و  جالب است این نکته را بدانید که دستگاه NVR نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و می‌تواند با توجه به انواع مختلف، کیفیت‌های متفاوتی را در ذخیره کند.

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از جهت قیمت

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR از نظر قیمت دارای اهمیت بسیاری است. میزان تفاوت دستگاه NVR آنالوگ و دیجیتال از لحاظ  قیمت با توجه به  برند تولید کننده، ویژگی و مشخصات و همچنین کیفیت محصول تعیین می‌گردد.

      قیمت دستگاه NVR و DVR

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR  بدین صورت است که به صورت کلی NVR از مزایا و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. این دستگاه دارای قیمت بالاتری می‌باشد چرا که در ساختار آن از  تجهیزات، پردازنده‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته ای به کار رفته است . در واقع از نظر سخت افزار و نرم افزار دستگاه  DVR  ساده تر می‌باشد و برای بودجه مقرون به صرفه مناسب است.

      برخی از مزایا دستگاه NVR

      • کابل کشی آسان
      • قابلیت تنظیم راحت
      • عدم نیاز به کابل کشی
      • کیفیت بسیار بالا

      برخی از مزایا  دستگاه DVR

      • مقرون به صرفه
      • سیگنال پایدار
      • قابل اطمینان
      • برخورداری از کار راحت

      سرور چیست؟

      در شبکه معمولاً سیستم‌ها به سوئیچ متصل می‌شوند و با توجه به نوع آن، سرور و سیستم با هم در ارتباط هستند. در واقع با استفاده از سرور می‌توان اطلاعات و تصاویر را ثبت و مدیریت کرد.

      تفاوت NVR و سرور را قصد داریم  از نظر نحوه بهره برداری و عملکرد بازگو کنیم. در واقع از نظر سرعت، عملکرد و پردازش داده‌ها سرور نسبت به NVR  دارای توان بیشتری است زیرا از فناوری پیشرفته ای برخوردار می‌باشد.

       یکی از مهم‌ترین تفاوت NVR و سرور این است که برای راه اندازی سرور نیاز به هزینه بیشتری است. 

      سرور و دوربین

      تفاوت DVR و NVR  و HVR چیست؟

       تفاوت دستگاه  DVR و NVR را که  مورد بحث قرار دادیم و در متن آشنا شدید  .اکنون می‌خواهیم بدانیم HVR چیست و تفاوت DVR و HVR به چه صورت است؟

       DVR   و NVR با هم ترکیب شده اند و موجب به وجود آمدن دستگاه جدیدی به نام HVR  شده است. این دستگاه به نام ضبط کننده ویدئویی ترکیبی یاد می‌شود  که با وجود تفاوت دستگاه آنالوگ و دیجیتال  به صورت ترکیبی می‌تواند به بهترین نحو ممکن کار کند.

      تفاوت DVR و HVR در این است که دستگاه مورد نظر  اجازه می‌دهد تصاویر و داده‌های هر دو دوربین مداربسته در یک دستگاه  به صورت مشترک ذخیره شوند.  بنابراین هزینه‌های مصرفی به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.

      تفاوت DVR NVR  XVR  به چه صورت است؟

      تفاوت دستگاه  DVR و NVR را مقایسه کردیم و متوجه شدیم که  دستگاه  DVR  با   NVR  دارای تفاوت و شباهت‌های بسیاری هستند.  اکنون می‌خواهیم به تفاوت  DVR   NVR  XVR بپردازیم.

      تفاوت دستگاه  DVR و  NVR   مشهود و آشکار است و یکی از آن‌ها این است که DVR  دارای انواع متفاوتی می‌باشد به طوری که XVR جزو زیر مجموعه DVR محسوب می‌شود.

      انواع دستگاه ضبط کنندهفرق  DVR NVR XVR در این است که XVR می‌تواند بدون هیچ گونه محدودیتی مورد استفاده قرار گیرد.

       تفاوت NVR  و  XVR از نظر نحوه عملکرد بدین صورت است که  از NVR در محیط‌های امنیتی مانند بانک و سفارت خانه  استفاده می‌کنند  XVR  .علاوه بر کاربرد در محیط‌های امنیتی به صورت سطح متوسط برای کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

       

       

      مدیر ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟